Kritisk resa till ostronens huvudstad

I Daniel Gustafssons nya roman "Fine de Claire" blir ostronodling en metafor för mÀnniskans hÀnsynslöshet.

Daniel Gustafsson Àr författare och översÀttare och uppvuxen i Enköping. Han debuterade 2019 med romanen "Odenplan" som nominerades till Augustpriset.

Daniel Gustafsson Àr författare och översÀttare och uppvuxen i Enköping. Han debuterade 2019 med romanen "Odenplan" som nominerades till Augustpriset.

Foto: Severus Tenenbaum

Recension2022-09-13 18:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Roman

Daniel Gustafsson

Fine de Claire

Nirstedt/litteratur

Fine de Claire, ostronen frÄn Marennes, för kanske tanken till den övre medelklassens pÀrlemorskimrande lyx och champagnesippande. Men den som hoppas att Daniel Gustafssons roman ska bjuda pÄ en ohejdad hyllning till de franska delikatesserna lÀr bli gruvligt besviken.

Snarare handlar det om en civilisationskritisk uppgörelse med mÀnniskans industriella rovdrift pÄ naturen. Det gÄr Àven att skönja en tematisk linje frÄn debuten "Odenplan" dÀr den burgna Stockholmsstadsdelen Vasastan visade sig befolkas av arroganta mÀnniskor föga intresserade av andra. Men mÀnniskans egoism och girighet placeras i den nya romanen i ett vidare sammanhang.

Den medelĂ„lders geologen Helena ger sig ut pĂ„ en bilresa frĂ„n Stockholm till Marennes. Varför förblir lĂ€nge oklart. Utan att avslöja för mycket kan det kanske sĂ€gas handla om att visa hur mĂ€nniskans attityd till naturen riskerar att leda till vĂ„r egen död. Bakom sig har hon lĂ€mnat en post-it-lapp och en lögn till sin sambo om att hon ska besöka sin dotter. I stĂ€llet ger hon sig alltsĂ„ ut pĂ„ en bilfĂ€rd dĂ€r minnen – segment – ur hennes liv sakta kommer upp till ytan. Den första kĂ€rleken. Studierna i Paris. Mötet med ostronen.

LÀngs vÀgen plockar hon upp tvÄ migranter. Deras öden, och omvÀrldens bemötanden, gestaltar vÄrt förhÄllningssÀtt till de som anses frÀmmande, svagare. Ytterligare klangbottnar till temat hÀnsynslöshet och vinningslystnad finns i den inflikade berÀttelsen om hur ett överlastat, och strikt hierarkiskt ordnat, skepp en gÄng fÀrdades frÄn Portugal mot Marennes och lade grunden för dagens ostronbestÄnd.

"Fine de Claire" Ă€r mer dramaturgiskt skriven Ă€n debutboken. SprĂ„ket blir som en konsekvens av det – pĂ„ gott och ont – mer tuktat, inte lika benĂ€get att svĂ€va ut i lĂ„nga beskrivningar. Den stilistiska sĂ€kerheten Ă€r fortfarande uppenbar. Daniel Gustafsson skiftar elegant frĂ„n den nĂ€rmast centraleuropeiskt klingande tonen, i berĂ€ttelsen om Helena, till den lĂ€tt arkaiserande i Ă€ventyrsskildringen.

Ibland fÄr jag kÀnslan av att Gustafsson har velat lite för mycket pÄ samma gÄng. Han skriver en utvecklingsroman, en civilisationskritik, en ÀventyrsberÀttelse. Men det finns gott om sammanhÄllande element, tematiskt och mellan karaktÀrerna. Ju lÀngre berÀttelsen löper desto tydligare vÀvs sambanden. Romanen vÀxer till nÄgot som imponerar och övertygar.