Livet Àr lika flyktigt som nyfallen snö

Efter "SpÄdomen: En flickas memoarer" och "Doften av en man" blickar Agneta Pleijel i "Sniglar och snö" Àn en gÄng tillbaka pÄ sitt liv och sitt författarskap.

Agneta Pleijel (född 1940) Àr författare, poet, kritiker samt tidigare ledamot av Samfundet De Nio. "Sniglar och snö" Àr tredje delen i en sjÀlvbiografisk romansvit som inleddes med "SpÄdomen" och följdes av "Doften av en man".

Agneta Pleijel (född 1940) Àr författare, poet, kritiker samt tidigare ledamot av Samfundet De Nio. "Sniglar och snö" Àr tredje delen i en sjÀlvbiografisk romansvit som inleddes med "SpÄdomen" och följdes av "Doften av en man".

Foto: Claudio Bresciani/TT

Recension2023-10-27 11:59
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Roman

Agneta Pleijel
Sniglar och snö
Norstedts

Det Àr snarare autofiktion Àn sjÀlvbiografi som Agneta Pleijel Àgnar sig Ät, och hon har hittat en egen ton: pÄ samma gÄng lÄgmÀld och stark, djupt personlig och samtidigt svalt betraktande. BerÀttelsens huvudperson omtalas som "hon", vilket skapar en distans mellan henne och det "jag" som dÄ och dÄ ger sig till kÀnna. Det Àr ett skickligt sÀtt att gardera sig som berÀttare, och att pÄminna lÀsaren om den porösa grÀnsen mellan sjÀlvbiografi och fiktion.

I fragmentariska omtagningar tar Agneta Pleijel med oss pĂ„ en tidsresa med början pĂ„ 1940-talet, dĂ„ "hon", det förstfödda barnet till en pianist och en matematiker, fĂ„ngas pĂ„ nĂ„gra fotografier. Att se foton av sig sjĂ€lv som spĂ€dbarn Ă€r som att betrakta en annan. BerĂ€ttaren tycker sig hos barnet dock se tecken pĂ„ hur "hon" senare kommer att leva: "Hela livet denna strĂ€van att fĂ„ tag i nĂ„got som man aldrig nĂ„r. (
) Driften att fĂ„ spela en roll. Att bli sedd. Att leva i kĂ€rlek." I fyra enkla meningar sammanfattar Pleijel genialiskt mĂ€nniskans grundlĂ€ggande livsdrömmar, och lyfter dĂ€rmed berĂ€ttelsen till en generell betraktelse över den mĂ€nskliga tillvaron. I berĂ€ttelsen vĂ€ver Pleijel in tankar om allt frĂ„n matematikens och fysikens lagar till filosofi, psykologi och mĂ€nniskans ansvar för naturen omkring oss.

I de kronologiska tillbakablickarna möter vi huvudpersonen som ung litteraturkritiker pĂ„ en konferens i Finland Ă„r 1968, och under nĂ„gra Ă„r pĂ„ 1970-talet som kulturchef pĂ„ Aftonbladet. BarnlĂ€ngtan, moderskap och kĂ€rleksliv under de följande decennierna skildras naket och med fĂ„ men blixtrande solglimtar. Äktenskapet med "M." Ă€r bĂ„de en berg-och dalbana och en stark kreativ gemenskap.

Det skönlitterĂ€ra skrivandet – och frĂ„gan om huruvida denna syssla ens gĂ„r att begripa – löper som en röd trĂ„d i boken. Huvudpersonens vĂ€g till författarskapet sĂ€gs ha varit kantad av de krav som omvĂ€rlden alltid har stĂ€llt pĂ„ kvinnor: att stĂ€ndigt finnas till för de nĂ€rmaste och att hĂ„lla samman familjen. Ett eget rum, i bemĂ€rkelsen tid till att skriva, Ă€r dyrköpt Ă€nda in i medelĂ„ldern. Den feministiska reflektionen kĂ€nns igen frĂ„n "Doften av en man", men "Sniglar och snö" handlar ocksĂ„ om att livet Ă€r lika flyktigt som nyfallen snö, om hur tillvaron med Ă„ren saktar ned, och om mĂ€nniskans behov av kĂ€rlek och nĂ€rhet.