Det här är ett inte alls oävet raffel av det råbarkade slaget. Sedan vore det förstås synd att påstå att adjektiv som märkvärdig och klichéfri poppade upp i huvudet under avnjutandet, men Pierre Morel, som tidigare regisserat just ”Taken” och ”From Paris with love” vet i alla fall hur det ska gå till för att det ska bli fart under actiongaloscherna.
Året är 2006, platsen är Kongo och Sean Penns legoknekt Terrier tar landets gruvminister av daga i samma veva som denne bestämt sig för att säga upp alla kontrakt med utländska storföretag. Därefter försvinner han spårlöst, lämnar sin ovetande flickvän utan att säga något, och lämnar sitt våldsamma liv bakom sig. Nästan ett decennium senare möter vi Terrier igen i ett läger där humanitär hjälp står på agendan. Han blir snart varse att det inte är helt lätt att fly från det förflutna när kollegorna i hans gamla team plötsligt blir mördade en efter en.
Att vår hjälte fixar biffen behöver väl knappast nämnas. Inte heller att det går förhållandevis våldsamt till på vägen mot eftertexterna. Lite mer oväntat är väl att dramat relativt tidigt utvecklas till ett slags dysfunktionellt triangeldrama där den övergivna flickvännen står i centrum mellan Terrier och Javier Bardems flashige ex-kumpan Felix.
Den starka laguppställningen med Bardem, Ray Winstone, Idris Elba och Sean Penn själv i spetsen adderar för övrigt onekligen klass till anrättningen. Sean Penn har med ”The Gunman” sett en chans att både agera actionman med skjutvapen i högsta hugg och varna för multijättarnas utnyttjande av U-länderna och dessas resurser. Vi talar elegant om att både äta kakan och ha den kvar, helt enkelt.