Förryckt romans i passionslös uppföljare till "Joker"

Joaquin Phoenix är fortsatt karismatisk som Arthur Fleck, men "Joker: Folie à deux" framstår som påfallande passionslös.

I uppföljaren till "Joker" har Joaquin Phoenix karaktär en förryckt romans med Lee Quinn spelad av Lady Gaga. "Folie à deux" (symbiogen psykos) är en ovanlig psykisk diagnos där två personer delar samma vanföreställningar.

I uppföljaren till "Joker" har Joaquin Phoenix karaktär en förryckt romans med Lee Quinn spelad av Lady Gaga. "Folie à deux" (symbiogen psykos) är en ovanlig psykisk diagnos där två personer delar samma vanföreställningar.

Foto: Warner Bros Sverige

Recension2024-10-02 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Musikal/Thriller

Titel: Joker: Folie à deux
Visas på: Nordisk Film Bio Gränby, Filmstaden Luxe
I rollerna: Joaquin Phoenix, Lady Gaga, Brendan Gleeson
Regi: Todd Phillips
Speltid: 138 min
Betyg: 2

Porträtt av clowner har en tendens att dra åt ytterligheterna. Å ena sidan har vi en gråtande variant, som döljer hjärtesorger bakom sin vitsminkade mask. Å andra sidan en skräckinjagande gestalt vars ondska skymtas i galna leenden. Redan i Victor Sjöströms "Han som får örfilarna" (1924) kombinerades narrens sorg och hämndbegär. 2019 fick så samtiden sin egen både ledsamma och psykopatiska clownfigur i Joaquin Phoenix skepnad, när han iklädde sig rollen som Arthur Fleck, alias Jokern – känd som Batmans ärkefiende.

Todd Phillips "Joker" hämtade inspiration från Martin Scorseses tidiga filmografi, och inte minst Robert De Niros missanpassade rollfigurer i "Taxi driver" (1976) och "The king of comedy" (1982). När vi nu återser Arthur Fleck är ansiktet urgröpt och kroppen avmagrad, blicken slö och munnen utan tillstymmelse till ett leende. Efter sin våldsamma framfart i den första filmen har han suttit inspärrad som mentalsjuk på ett högsäkerhetsfängelse, långt från det rampljus som fick hans sargade ego att lysa upp som en volatil nödraket.

Hans fall aktualiseras i uppföljaren på nytt när stadens åklagare i en rättegång vill bevisa att Fleck är vid sina sinnens fulla bruk, och därmed möjlig att döma till döden. Samtidigt har vår clown fått en hängiven anhängare i mentalpatienten Lee, spelad av Lady Gaga, och en i bokstavlig mening galen kärlekshistoria tar sin början. Rättegångsnarrativet ger Joaquin Phoenix chansen att använda domstolen som ännu en scen för sina karismatiska framträdanden, men de enformiga interiörscenerna blir i längden statiska. Här sägs inte heller särskilt mycket nytt om rollfiguren, även om Todd Phillips vänder och vrider på hans dubbla identiteter.

För att försöka andas liv i storyn har regissören fyllt filmen med klassiska musikalnummer från 1940- och 50-talet, framförda av kärleksparet. Men även om Joaquin Phoenix trubbiga tolkning av örhänget "Bewitched" har något hjärtskärande över sig, känns musiken sällan särskilt angelägen. Dynamiken mellan de två huvudrollsinnehavarna är dessutom påfallande passionslös, vilket för övrigt kan sägas om filmen i stort. Kort sagt är "Joker: Folie à deux" en uppföljare som aldrig borde ha gjorts.