â VĂ€nta lite, jag ska bara sĂ€tta pĂ„ kaffe, sĂ€ger Jasim Mohamed nĂ€r UNT nĂ„r honom pĂ„ telefon i lĂ€genheten i Aten.
Han Àr dÀr för att dra igÄng sitt nya skrivprojekt, det han sökte stipendium för, han fÄr 200 000 kronor, fördelat över tvÄ Är.
â Det betyder mycket rent praktiskt. Jag kan sĂ€tta igĂ„ng med mitt lĂ„ngsiktiga projekt i stĂ€llet för att tvingas ta kortsiktiga översĂ€ttningar av texter som jag gör för ekonomins skull som dessutom tar lĂ€ngre tid Ă€n man fĂ„r betalt för. Nu kan jag lĂ„ta dem vara under tvĂ„ Ă„r, sĂ€ger han.
Han fÄr stipendiet bland annat för "sin obÀndiga tro pÄ lyrikens kraft" och sitt "ovÀrderliga arbete med att förmedla litteratur mellan Sverige och den arabisktalande delen av vÀrlden".
â Det Ă€r jĂ€tteroligt. Jag blir sĂ„ kĂ€nslosam. Nu kĂ€nns det som att min konst tillhör en större gemenskap, sĂ€ger Jasim Mohamed.
Vad projektet innebÀr vill han inte gÄ djupare in pÄ, han Àr rÀdd att prata sönder det. Men han sÀger att det Àr första delen av ett episkt verk, sedan Àndrar han sig och vill inte kalla det episkt, att det lÄter för pretentiöst och Àndrar till "lite större".
â Det Ă€r berĂ€ttelser i diktform, om vad jag Ă€r för slags mĂ€nniska, vad jag har blivit, vad jag sysselsĂ€tter mig med. Jag utgĂ„r alltid frĂ„n mig sjĂ€lv. Ăven om det finns ett "du" i mina dikter vĂ€nder jag mig inte till den stora breda gemenskapen, jag vĂ€nder mig alltid till en viss person.
Han sÀger att det nÀstan alltid blir nÄgot annat som kommer ur honom, att han aldrig rott i hamn skrivprojekt som varit förutbestÀmda, Àven om det Àr han sjÀlv som bestÀmt.
â Nu blir jag tvungen att ro det i hamn, jag har ju fĂ„tt pengar för det, sĂ€ger han och skrattar innan han fortsĂ€tter:
â Det Ă€r skattepengar jag fĂ„r, jag Ă€r skyldig Upplands befolkning att komma i mĂ„l sĂ„ de vet vart pengarna gĂ„r.
Jasim Mohameds förÀldrar hade möjlighet att skicka ivÀg honom frÄn Irak, för studier, strax efter krigets utbrott 1980.
Han har tillbringat fem Är i RumÀnien, studerat journalistik i Belgrad, och bott i Aten dÀr han försörjde sig bland annat pÄ olika arbeten inom byggbranschen och som bartender.
â Jag fick Ă„ka utomlands bĂ„de för att studera och för att skydda mig sjĂ€lv. För att slippa Saddam Husseins diktatur och att leva i den misĂ€ren. Jag har systrar kvar i omrĂ„det dĂ€r vi kommer ifrĂ„n, tvĂ„ syskon Ă€r döda till följd av kriget.
Varför han blev författare, poet, kan han inte riktigt svara pÄ.
â Det Ă€r mystiskt det dĂ€r med hur man blir författare, ingenjör eller nĂ„t annat, vad styr oss egentligen? Alla, utan undantag, kommer i kontakt med sprĂ„ket. NĂ€r vi Ă€r smĂ„ Ă€r det större Ă€n oss sjĂ€lva och vissa av oss blir hĂ€ngivna, det Ă€r dĂ„ vi formar den dĂ€r kĂ€nslan för sprĂ„ket, sĂ€ger Jasim Mohamed.
SjÀlv vet han exakt nÀr han fick kontakt med sprÄket och blev hÀngiven. Men det vill han inte prata om, han sparar det till sitt projekt. Vi kan utgÄ frÄn att det var i Irak för han berÀttar att det kom annat i vÀgen som gymnasiet, universitetet, en flickvÀn. 1990 kom han till Sverige, dÄ var han 27 Är och satte genast igÄng att skriva, redan samma dag han kom. Han kÀnde ett inre tryck att sÀtta ihop orden och anvÀnde sig av ett lexikon, engelska till svenska. Det driver honom Àn i dag.
â Vi behöver konsten för att flytta oss frĂ„n djungeln till civilisationen, för att bli bĂ€ttre varelser och förstĂ„ att vi inte kan fortsĂ€tta vara vilda. VĂ„r existens hĂ€nger mycket pĂ„ att vi betraktar varandra och vad det Ă€r att leva. Konsten i sig bara Ă€r. Jag tror att den kan bereda oss större förmĂ„ga att förstĂ„ andra. Som Ekelöf skriver: "Det opraktiska Ă€r det enda praktiska i lĂ€ngden.", sĂ€ger Mohamed.
Jasim Mohamed har alltid haft sitt kontor hemma, av ekonomiska skĂ€l. Ăven i Aten sitter han hemma i lĂ€genheten.
En vanlig arbetsdag börjar alltid i sÀngen, han har datorn lÀttÄtkomlig och skriver ett par timmar innan han gÄr upp för att fixa kaffe. PÄ sÄ sÀtt förlorar han ingen tid, sÀger han. FrÄn sitt fönster ser han över till grannarnas oleanderbuskar, de blommar inte just nu, det Àr fortfarande vinter i Grekland. Men Ärstiden spelar ingen roll för honom.
â Jag tycker egentligen om vintern i Uppsala. Jag tycker om lugnet, atmosfĂ€ren, det Ă€r alltid tyst i Uppsala, det Ă€r som pĂ„ landet och tankarna blir mer komplicerade ju enklare miljön Ă€r, sĂ€ger Jasim Mohamed.
Stipendieutdelningsceremonin Àger rum 22 mars.