Lisa Gidlöf är bibliotekarie och har tidigare arbetat som journalist. I sin diktsamling "Intill haren, inuti haren" utforskar hon det djuriska och det mänskliga, och gråzoner däremellan.
– Jag vill förmedla ett känslomässigt tillstånd kring vad som sker när gränsen mellan det mänskliga och det djuriska suddas ut, hur det däri kan ligga både en befrielse och ett hot, säger hon.
– Den första sviten skrevs som ett försök att närma mig haren och att hitta ett sätt för jaget att förvandlas på, att bli mer djurisk. I den andra sviten ville jag gå längre och där fungerar haren som en kraft för att vara inuti djuret mer fullkomligt. Sviten rör sig kring en process att våga fortplanta sig, bli moder och därmed hänge sig ännu mer åt de djuriska drifterna, säger Gidlöf om arbetet med boken.
Lina Österman är litteraturkritiker, bland annat i UNT. Hon har tidigare varit bosatt i Frankrike och är utbildad i fransk litteratur, något som återkommer som ekon genom hennes diktning.
– Poeter har gemensamt att de känner världens vibrationer, nästan som en musikalisk ton eller ett flöde. Världen har nog alltid upplevts darra för dem som lever i den, känslan av att vi står inför ett avgörande är liksom inte ett nytt fenomen. Skillnaden denna gång är vetenskapen som slår fast att det faktiskt är så. I "Förnimmelser" vill jag åt den här världens klang, transkribera den, säger hon i ett pressmeddelande.
Båda poesisamlingarna ges ut av Vendels förlag i Uppsala.