Hårdbevakade stjärnor i Venedig

Årets upplaga av Venedig film­festival är den 73:e i ordningen och därmed är filmfestivalen världens äldsta. Den lilla badön Lido är invaderat av filmarbetare och journalister från världens alla hörn. Plus av andra filmfantaster, samtliga utrustade med någon form av kamera. Festivalen äger ju rum i paparazzins hemland.

Påpassade stjärnor. Michael Fassbender blir förevigad. På festivalen hade ”The light between oceans” premiär med Fassbender i en av rollerna.

Påpassade stjärnor. Michael Fassbender blir förevigad. På festivalen hade ”The light between oceans” premiär med Fassbender i en av rollerna.

Foto: Ettore Ferrari

På plats2016-09-03 10:01

– Var är dom på riktigt? Jag har stått här sedan åtta i morse och väntat att de ska gå på röda mattan, klagar en ung man på bruten engelska när vi råkas nedanför italienska tv-bolaget RAI:s bildskärm.

Där visas fotosessioner med stjärnor som just då pågår på en hårdbevakad terrass. Men inga stora filmskådespelare rör sig fritt på området. De transporteras dit och dän av svarta bilar med sotade rutor.

Stjärnorna möts av jubel närhelst de visar sig, om så på en baktrappa. Till och med på presskonferenserna åker selfiepinnar och autografblock fram mot slutet. Filmjournalister är väl inte mer än människor.

Vid ingångarna till festivalområdet svettas Italienska poliser, carabinieri, i sina uniformer i den nästan 30 gradiga sensommarvärmen. Invigningskvällens defilering på röda mattan framför premiärsalongen Sala Grande kantas både av stim med smokingklädda män med karaktäristiska telefonsladdar i sina öron och batterier av hojtande fotografer, både innanför och utanför kravallstaketet.

Festivalens invigningsfilm, ”La La Land” visar sig vara en nostalgisk hyllning till 1950-talets romantiska sång- och dans­filmer. Lite otippat att se hårdingen Ryan Gosling dra på sig steppskor och virvla loss tillsammans med likafullt steppande Emma Stone.

Ingen svensk film finns bland de 19 långfilmer som tävlar om Guldlejonet. Möjligen kan svenska Alicia Vikander få representera de blågula färgerna, men det gör hon i en amerikansk storproduktion ”The light between oceans”. Det är en berörande vacker kärlekshistoria om ett fyrvaktarpar som bor på en enslig ö. Där flyter det i land en båt med en död man och en levande baby.

Men det visas också en hel del utom tävlan. Det är en sällsam upplevelse att se Uppsalavyer på vita duken här i Venedig. Det är i den svenska filmen ”Sameblod” som visas i en sidoserie utom tävlan och handlar om en samekvinna som växer upp under 1930-talet och rymmer till Uppsala för att hon vill bli lärarinna. Dessförinnan har hon förödmjukats av en Uppsalaprofessor som besökt hennes skola i Lappland och mätt samebarnens skallar. En fin debutfilm om ett mörkt kapitel i svensk historia.

10 september får vi veta vilken film som juryn, ledd av regissören Sam Mendes, utsett till årets Guldlejonvinnare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!