– Hektiskt? Ja, det vore konstigt annars. Orkestern kom hit i dag, så nu är det full fart mot premiären på torsdag, säger Niklas Tamm, konstnärlig ledare för "Opera på Österbybruk", på telefon under måndagens lunchpaus.
Operasatsningen inleddes 2019 med "Orfeus och Eurydike". Sommaren efter blev det ett tillfälligt avbrott på grund av pandemin. Men under 2021 och 2022 har Niklas Tamm och hans team sett till att både klassikern "Carmen" och sagooperan "Rusalka" har satts upp.
Niklas Tamm känner att konceptet verkligen har satt sig och att föreställningarna hittat sin publik. Många besökare är från trakten förstås, både bofasta och sommargäster, men operaälskare från Uppsala- och Stockholmsområdet tar sig till Österbybruk.
– I Operasverige har vi fått mer och mer uppmärksamhet, fast allra roligast är det att få uppskattning från personer som sällan eller aldrig går på opera. Sådant värmer, säger Niklas Tamm.
En av tankarna med "Opera på Österbybruk" är just att sänka trösklarna och visa att det faktiskt inte behövs ett ärevördigt operahus för att ge publiken musikaliska upplevelser.
– Ibland kan en föreställning till och med vinna på att sättas upp i en annan miljö. I ett mindre format blir det mer avskalat och stiliserat. Förhoppningen är att publiken ska komma nära karaktärerna på scenen, både bokstavligt och bildligt, säger Niklas Tamm.
Av den anledningen har hans operaproduktioner alltid gjorts på svenska. Finns det ingen översättning, så har han själv fixat den detaljen, som i fjol då Antonín Dvořáks sagoopera "Rusalka" sattes upp.
– I år gör vi Henry Purcells "Dido och Aeneas" och tvekade länge innan vi bestämde oss för att översätta det engelska originallibrettot. Men så blev det, vilket förhoppningsvis gör att publiken kommer att uppfatta i stor sett allt av texterna.
Eventuellt kommer det också att finnas en textmaskin på plats, för att verkligen göra handlingen tydlig i Purcells barockdrama om Karthagos drottning Didos och den trojanske prinsen Aeneas olyckliga öde.
Niklas Tamm har i sommar lyckats locka hit några av de största stjärnskotten på den svenska operahimlen, bland dem Mathilda Bryngelsson, Joseph Mossop, Alexandra Linde och Jenny Viklund, uppbackade av orkester och kör. Susanna Reuter regisserar, precis som hon gjorde när "Orfeus och Eurydike" sattes upp premiäråret 2019.