Fredagen den 26 juli har "Fotografen" urpremiär på Vadstena gamla teater. Anna Einarsson, kompositör och musiker från Uppsala, var där häromveckan när produktionen samlades inför starten på repetitionerna.
– Det var kul att få träffa alla, samtidigt som det finns ett element av skräckblandad förtjusning när ens eget verk ska framföras för första gången, säger hon på andra sidan kafébordet.
Idén att skriva en opera med pionjären Emma Schenson (1827–1913) som berättelsens nav började ta form för några år sedan.
– Min utgångspunkt var att jag ville skapa andra kvinnoporträtt än de traditionella. Det är jag förstås inte ensam om – efter metoo känns det som om mycket inom operan har förändrats.
Anna Einarsson började göra efterforskningar för att hitta en historisk kvinna att bygga sin berättelse på.
– Det var så jag upptäckte Emma. Att hon visade sig ha levt sitt liv i Uppsala var mest en tillfällighet. Jag ville först och främst hitta en kvinnlig föregångare, någon som banat väg för oss som lever nu och ser det som självklart att kunna studera vad vi vill på universitetet.
Att vara kvinna och arbeta professionellt som fotograf i mitten av 1800-talet var ändå möjligt. Många av Emma Schensons medsystrar som försökte bryta igenom den omsorgsfullt byggda, patriarkala muren hade det betydligt tuffare.
I "Fotografens" persongalleri finns flera av dessa pionjärer med, som Karolina Widerström (1856–1949), Sveriges första kvinnliga läkare. Hon kringgick förbudet mot kvinnliga läkare i statlig tjänst genom att öppna egen praktik och mottagning.
En annan är Louise Petrén (1880–1977), den första kvinnan i Sverige som disputerade i matematik. Hon nekades en tjänst som docent eftersom sådana anställningar enbart var förbehållna män.
Även Elsa Eschelsson (1861–1911), den första svenska kvinnan som disputerade i juridik, finns med. Hennes professur blev aldrig av på grund av samma regler som stoppade Louise Petrén. Hon avled tragiskt efter en överdos av sömnmedel. Av allt att döma tog hon sitt liv sedan hennes akademiska karriär stoppats.
Persongalleriet tog form på allvar när Anna Einarsson kontaktade författaren och dramatikern Magnus Florin. Tillsammans byggde de upp en berättelse som kretsar kring Emma Schensons fotoateljé på Östra Ågatan 25.
Den ska hon ha öppnat tillsammans med sin syster Ottilia i slutet av 1850-talet. Hit kom människor för att bli fotograferade. Att kunderna strömmade till studion berodde bland annat på att fotoförsedda visitkort kom på modet under den här tiden. Just porträttfotografi blev något av Emma Schensons signum, även om hon också dokumenterade staden Uppsala.
– Troligen var hon Uppsalas allra första professionella, kvinnliga fotograf. Hur hon lärde sig yrket är inte helt klarlagt. Det finns uppgifter om att hon lärt sig grunderna av en kringresande fotograf och möjligen också fått utbildning av en fotograf i Stockholm, säger Anna Einarsson.
Redan tidigt lade Vadstena-Akademien en beställning på "Fotografen", som blir den 60-årsjubilerande kulturinstitutionens huvudnummer nu i sommar.
Att gestalta Emma Schensons och andra kvinnliga pionjärers livsöden i operans form kändes givet för Anna Einarsson. Hon har i många år främst komponerat musik som kan placeras i gränslandet mellan jazz och modern konstmusik. Ofta har det handlat om kompositioner som dragit åt performance och det audiovisuella.
– En operaföreställning ger möjlighet till fördjupning och gestaltning av ett ganska långt tidsförlopp på ett helt annat sätt. Jag gillar samspelet mellan partitur, libretto, scenografi, säger hon.
Anna Einarsson har tidigare erfarenhet även av opera och musikdramatik. Under 2012 spelades hennes barn- och ungdomsföreställning "PS Jag kommer snart hem" på Malmö Opera.
Samarbetet med Magnus Florin, som står bakom "Fotografens" libretto, det vill säga texten som framförs till Anna Einarssons musik (partitur), beskriver hon som kul och okomplicerat. De har haft en samsyn genom hela projektet.
Nu väntar tio föreställningar i Vadstena. Frågan är om operan någon gång kan spelas i staden där den utspelar sig, det vill säga Uppsala.
– Det vore förstås fantastiskt. Idén har faktiskt varit uppe för diskussion, men inget är klart, säger Anna Einarsson.