Dramatikern, kompositören och regissören Erik Gedeon är framme vid den avslutande delen av sin musikaliska teatertrilogi som inleddes med "Den fria viljan" (2018) och fortsatte med "Meningen med döden" (2020).
I vanlig ordning står han själv för text, musik och regi.
– För mig fungerar det bäst att hålla i alla trådar. Först skriver jag texterna, därefter musiken och när det blir dags för regiarbetet har jag fortfarande möjlighet att skruva på vissa saker för att få det slutresultat jag eftersträvar, säger Erik Gedeon.
De skådespelare som anser att han ställer väldigt höga krav har rätt, tillstår Gedeon. Han är tydlig med att siktet måste vara inställt på perfektion samtidigt som han inser att det är svårt att nå ända fram.
– Prestationen måste åtminstone bli tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. Men jag är ingen despot. Bara att sträva mot det perfekta räcker långt och man kan inte tvinga skådespelare att göra saker och ting mot deras vilja. Jag kan faktiskt kompromissa, säger han.
I "Djur som hatar människor" fortsätter Erik Gedeon sitt utforskande av människans villkor, med tillägget "i verkligheten". Den verklighet som Erik Gedeon intresserar sig för utgår från naturvetenskapen. Han är mycket intresserad av medicin och fysik, och har läst in sig på en hel del facklitteratur i de ämnena.
– Det är jag nog ganska ensam om i teatervärlden. I vår bransch berättas vanligtvis historier som utgår från kultur, och inget fel i det, men jag är mer intresserad av att ta avstamp i ett naturvetenskapligt synsätt.
Den nya pjäsen kretsar kring faktumet att människan håller på att förgöra sitt eget hem – planeten jorden. Att ta sig an ett större och mer skrämmande tema är svårt att tänka sig. Erik Gedeon väljer att göra det med hjälp av musik – och humor.
"Glad-dystopisk" är nämligen ett av epiteten han sätter på sitt verk. En annan innehållsdeklaration är "en tragedi med lyckligt slut". Det är bara en i raden av formuleringar under intervjun som indikerar att Erik Gedeons humor innehåller mycket svärta och att han uttrycker sig slagkraftigt (begrunda exempelvis titlarna på hans två senaste verk!).
Med en blinkning till Wittgenstein avslutar han ett resonemang med: "Vad man icke kan tala om, därom måste man sjunga."
– Humor och musik kan bidra till att ett jobbigt budskap når fram. När det gäller planetens överlevnad tycks vi inte vara mottagliga för rationella argument, så man kan väl säga att jag tillsätter lite socker för att få patienten att svälja den beska medicinen, säger Erik Gedeon.
Talade repliker förekommer egentligen inte i "Djur som hatar människor", utan dialogen består av sångtexter. Men att definiera föreställningen som en musikal värjer han sig mot.
– Nej, snarare någon sorts musikteater som ligger nära operan. Vi har ju också mezzosopranen Katija Dragojevic i en av rollerna. Men musiken är väldigt blandad. Jag tror att ett 60-tal (!) musikstilar finns representerade, säger Erik Gedeon.
Han avslutar nu sitt samarbete med Uppsala stadsteater efter tre uppsättningar. Inför "Den fria viljan" flyttade han till Uppsala, ett val han inte ångrat.
– Jag trivs väldigt bra här och har fått nya vänner. Framför allt vill jag bo i den stad jag jobbar, säger Erik Gedeon, som under många år varit verksam på den tyska teaterscenen i bland annat Hamburg, Düsseldorf, Hannover och Köln.