Little shop of horrors är namnet på en fars från 1960 av B-filmskungen Roger Corman. Handlingen kretsar kring en nedgången blomsteraffär där man lyckas driva upp en besynnerlig växt som lockar folk. Problemet: den lever på människoblod. Filmen fick sakta men säkert ett kultrykte och 1982 blev den musikal genom Alan Menken, i övrigt känd för musiken till flera Disneyklassiker.
Nu ska den även sättas upp i Uppsala i Teater Uschs i tappning på stadsbibliotekets innergård.
Varför valde ni den här musikalen?
– Det fanns ett sug efter att spela musikal hos flera av våra medlemmar, och även ett visst mått av talang! Vi valde den för att vi gillar musiken och det är ju en klassiker på sitt sätt, säger Magnus Åberg, producent.
Han utlovar utöver en hejdlös historia och bra musik "häftiga specialeffekter".
– Ja, så gott det går. Vi kör ju utomhus så vi anpassa oss lite efter det. Men en fullt levande växt kommer man att få se i alla fall.
Teater Usch är ensemblen som huserar under teaterföreningen Uppsala scenhaverister som startade 2014. Magnus Åberg berättar att det anspelar på att de hävdar sin rätt till en scen.
– Tyvärr är det så att många arenor för amatörteater försvinner. Så vi hittar nya sätt att spela på. 2020 repade vi till exempel in en nedkortad pjäs (Tant blomma av Kristina Lugn) som vi spelade för folk som satt och hade picknick i det gröna. Vi bara dök upp och frågade: Får vi spela en pjäs för er? Ingen sade nej.
Och att göra en utomhusmusikal är ännu en ny erövring för gruppen.
– Det är en rätt stor affär att sätta upp en musikal. Men det är det värt. Vi trivs bra här på gården och vi har fått jättebra respons från biblioteket.
UNT hälsar på gruppen när de repeterar dagarna innan premiären, som sker 3 juni. Det är lite kylslaget, men en munter ensemble poserar glatt för bilderna.
– Vi hoppas att vädret blir fint såklart, men vi har en regnplan. Skulle det ösregna så får man en ny biljett till en senare föreställning, säger Magnus Åberg.
En tidig idé var att ha fullt band för att få till svänget på musiken, i stället blir det inspelad men fullskalig orkestrering. Däremot agerar Agnes Gullefors, Lena Bamford och Johanna Ulvbäck Åbom tidstypisk doo wop-kör på scenen.
Magnus Åberg avslutar med att konstatera att det är för lite musikaler i stan.
– Det här är ett missa inte-tillfälle.