Att Henrik Lillsjö, tillsammans med bland andra Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin, härom dagen medverkade i en diskussion om mångfald inom konsertlivet är ingen tillfällighet. Sedan han tillträdde som UKK-chef för fyra år sedan har Uppsalas konserthus åter börjat leva upp till den inriktning som gällde under husets första år: ökad representation och mångfald, både på scenen och i bänkraderna.
– För mig är det en prioriterad fråga plus att det faktiskt ingår i vårt uppdrag att bredda utbudet och sträva efter mångfald. Som offentligt finansierad institution har vi ett ansvar att vara inkluderande. Där har vi gjort ett aktivt arbete, säger han.
Henrik Lillsjö vill att mångfaldstanken ska komplettera utbudet, inte konkurrera eller tränga ut något annat. Hans vision är att UKK:s konsertprogram ska vara attraktivt för hela Uppsala.
– Vårt utbud ska spegla hur dagens Uppsala ser ut demografiskt. För den sociala hållbarheten är det viktigt att så många som möjligt upptäcker att här finns något för mig.
För att göra verkstad av visionerna har UKK inlett samarbeten med en rad olika aktörer, inte minst lokalt. Till dem hör föreningar och arrangörer, men också enskilda profiler som "salsakungen" Carlos Lopez, grundare av Uppsala Danscenter, och "reggaefestivalgeneralen" Yared Tekeste.
En annan viktig partner är kulturorganisationen Selam. Det samarbetet beskriver Henrik Lillsjö som direkt avgörande för att få till internationella spetsbokningar. Samarbetet inleddes för två år sedan och har medfört att UKK kunnat presentera en rad framstående artister med rötterna i musiktraditioner i Afrika, Asien, Latinamerika och Karibien.
– Tack vare Selams och andra aktörers kompetens och nätverk utvecklas vi. Samtidigt får våra samarbetspartners tillgång till en plattform och kan utveckla sin verksamhet. Man kan säga att vi erbjuder ett konstnärligt delägarskap i UKK, säger Henrik Lillsjö.
Det räcker egentligen med att studera de programpunkter som ryms under rubriken "Sommar på UKK" för att inse att samarbetena burit frukt. I juni var bland andra den kubanska salsastjärnan Issac Delgado här och senare i sommar väntar en rad spektakulära konserter:
Den 9 augusti kommer Polarprisvinnaren Youssou N’Dour och hans orkester Le Super Étoile De Dakar, dagen efter den syriske stjärnan Omar Souleyman och 13 augusti är det den pakistanska artisten Arooj Aftabs tur. Sist ut i sommarens internationella konsertserie med spets är kubanen Alexander Abreu och orkestern Havana D’Primera.
Enligt Henrik Lillsjö har de senaste årens satsning på att erbjuda konserter med musik från andra traditioner än den anglosaxiska gett eko.
– I musikbranschen uppmärksammas UKK på ett annat sätt än för några år sedan och vi kan se i enkäter att fler Uppsalabor fått upp ögonen för oss. Det blir en positiv spiral.
Innebär ett breddat konsertutbud också en breddad publik?
– För oss betyder ett breddat utbud att vi vänder oss till olika sorters publik. När vi tar hit artister med rötter i Syrien, Iran, Afghanistan, Kurdistan eller olika latinamerikanska länder så ser vi att publikens sammansättning förändras. Och det är verkligen inte bara Uppsalabor som kommer, många reser hit från andra städer för att se sin favoritartist från hemlandet.