Nu äger kommunen rätten till varumärket Parksnäckan

2024 blir första året som Uppsala kommun står som ägare av varumärket Parksnäckan. Överlåtelsen från den tidigare ägaren blev klar så sent som i februari.

Parksnäckan i hjärtat av Stadsträdgården har drivits av Uppsala kommun i mer än 50 år. Först nu har kommunen också rättigheten till varumärket.

Parksnäckan i hjärtat av Stadsträdgården har drivits av Uppsala kommun i mer än 50 år. Först nu har kommunen också rättigheten till varumärket.

Foto: Göran Sterner

Musik2024-05-16 11:00

I fjol upptäckte Uppsala kommun att bolaget Annell Berger Consulting Group ägde rättigheterna till varumärke Parksnäckan. 

Bakom bolaget står Fredrik Annell-Berger, som under tio år drev eventbolaget Brink & Berger tillsammans med kompanjonen André Brink. Våren 2020 gick Brink & Berger i konkurs till följd av pandemin och de restriktioner som slog hårt mot kultursektorn. 

Senare samma år startade Fredrik Annell-Berger sitt nya bolag – Annell Berger Consulting Group. 2021 registrerade bolaget varumärket Parksnäckan hos PRV (Patent- och registreringsverket). Vid det laget hade driften av Parksnäckan tagits över av Kaliber Live. Till saken hör att det var Brink & Berger som drev Parksnäckan under ett par år fram till konkursen.

– Sommaren 2023 fick vi kännedom om att varumärket ägdes av Annell Berger Consulting Group. Jag kontaktade Fredrik Annell Berger och bad honom att överlåta varumärket till oss, säger Fredrik Medin, marknadschef på Uppsala kommun.

Samtidigt klargjorde Fredrik Medin för Fredrik Annell-Berger att Uppsala kommun skulle komma att bestrida en eventuell försäljning av varumärket till annan part och hävda rätten till varumärket.

undefined
Fredrik Annell-Berger ägde via sitt bolag varumärkesrätten till Parksnäckan. Nu har han överlåtit rättigheterna till Uppsala kommun.

En dialog inleddes och det slutade med en överenskommelse som gjorde Uppsala kommun till ägare av varumärket. För det betalade kommunen 25 000 kronor till Annell Berger Consulting Group. Summan är, enligt Fredrik Medin, en kompensation för de kostnader som bolaget haft i samband med registrering och hantering av överlåtelsen av varumärket.

I slutet av februari i år fick kommunen papper på att Parksnäckan är deras varumärke.

Borde inte Uppsala kommun ha registrerat Parksnäckan som varumärke långt tidigare?

– När scenen började användas för mer än 50 år sedan var den frågan knappast aktuell. Då var det ingen självklarhet att kontrollera varumärkesrättigheter, och att någon annan hade rätten till varumärket upptäcktes alltså först förra året. Men visst, i efterhand kan man tycka att vi borde ha kontrollerat detta tidigare, säger Fredrik Medin.

Fotnot: Parksnäckan i Stadsträdgården är Uppsala kommuns frilufts- och gästspelsscen som kulturnämnden ansvarar för. På uppdrag av nämnden driver Kaliber Live scenen med program för vuxna och barn. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!