Han älskade Scooter, Antiloop och "Ecuador" av Sash. Det var sent 90-tal. På dimmiga dansgolv dunkade ”eurodance” med bastunga, snabba och envist ylande syntmelodier.
Eller, för yngre läsare: det lät typ som epadunk men utan massa ord.
– Hade jag växt upp i dag hade jag lyssnat på epadunk. Då var jag jättestarkt influerad av eurodance. Det var inget man förväntade sig någon Grammis för utan man jagade en sommarplåga helt enkelt, säger Mattias Brånn, mer känd som Mangoo, när vi ses i V-dalahuset.
Han bodde i Örbyhus utanför Uppsala och hade nyss fyllt 16 när han gjorde ”Eurodancer”, en klistrig brygd på melodiskt piano, monotona syntstötar och klassiskt "untz-untz" som rullar in i stötvisa attacker.
Låten släpptes 1999 och blev en hit i hel världen. På Spotify finns den nu i två versioner med över 60 miljoner spelningar – men ha i åtanke att ”Eurodancer” i många år spreds enbart som mp3, långt innan den stora strömningstjänsten fanns.
År 2019 exploderade ”Eurodancer” igen när Mangoo och med de stora norska dj-stjärnorna Alan Walker och Tungevaag släppte ”Play”, en ny version av låten som nu har 227 miljoner Spotifyspelningar.
Nyligen fyllde Mattias Brånn 40 år. Ända sedan han pulade ihop sin första monsterhit med syntar och dator där på pojkrummet vid millennieskiftet har Mangoo kunnat leva på musiken.
– Bara i år har jag väl haft 80 miljoner streams på Spotify och det är lite kvar av året fortfarande. Ska man räkna in alla andra tjänster är vi uppe och nosar på en miljard streams i år. Det är ganska mycket. Men det är Spotify som betalar bäst.
Vintrarna tillbringar han normalt sett i Thailand så när han nu gästar juldagsklubben ”Hometown” i V-Dala-huset är det som så många andra av festdeltagarna i egenskap av hemvändare.
– Jag har besökt klubben flera gånger så det känns extremt kul att få spela där. Sist jag spelade i Uppsala var säkert 15 år sedan. Juldagens hemvändarkvällar är familjära, ännu mer än midsommar faktiskt. Då reser ju alla bort, nu ses vi i staden där vi växte upp.
År 2010 gjorde Mangoo låten ”Fanta & Rosé” som med 7,3 miljoner strömningar fått tonsätta många blöta sommardagar. Här blir parallellen till dagens epadunk ännu tydligare, i en prototyp till de hits som satt Rasmus Gozzi och Fröken Snusk på kartan.
-- Dagens epadunk bygger ju till stor den på den dansmusiken vi gjorde, även om det är mer sång nu.
Mangoo vill spela ute oftare. För att ha haft så stora hits har han gjort otroligt få spelningar.
– Jag hade gärna spelat mer ute men varje gång jag haft en stor hit så har det blivit något märkligt efteråt. Efter ”Eurodancer” gick den sajten som sålde låten ner och den spreds genom illegal fildelning. Sedan kom ”Fanta & Rosé” och då skulle vi sköta alla bokningar själva. Det blev bara pannkaka. Sedan blev ”Play” en succé men då kom covid.
Han har varit dålig på att sälja in sig själv också.
– Jag kanske har mycket mer streams än många av de här svenska artisterna men du måste ha någon som ringer runt och säljer in dig.
Varför har du inte det då?
– Jag har alltid haft svårt att signa med en manager, just för att jag redan har skapat allting. Jag behöver inte dig för att göra mina låtar. Det svåra är att göra musiken. Men visst, jag hade nog behövt någon som bokade gigs och sparkade igång mig tidigare på morgonen.
Spelar du mycket ute i Thailand?
-- Nej, faktiskt inte, Men det finns en riktigt bra klubb som heter Illuzion där jag ska spela snart. Den ligger i Patong och är rankad som topp-femton bästa klubb i världen av tidningen DJ Mag.
Mangoo har inte så mycket entreprenör i sig, säger han, Förra nyår spelade han i alla fall på stora Trädgår'n i Göteborg inför tusentals besökare. Något är på väg att hända för den typ av snabba och tralliga eurotechno som han alltid älskat.
– Jag ser ju vad som går på topplistorna och vad folk delar och nu är det väldigt mycket det här snabba. Efter många år börjar det snurra igen. Månen står i zenit. Ibland blir det kvantitet före kvalitet i den här fjortisgenren, men till sist så får man ju en hit. Det är lite som en fotbollsmatch. Ju mer man sparkar bollen, desto troligare är att den går in i mål (skratt).
Själv kommer han inte ge sig i kast med epadunken.
– Det tåget har gått. Jag kan inte stå och sjunga om brudar på det sättet när jag fyllt 40. Det känns inte okej inför en ung publik. Men hade jag varit 15 år yngre så hade jag hoppat på det tåget nu, säger Mangoo.
Karriären har tagit honom på andra exotiska resor. I åtta år bodde han i Italien och gjorde musik åt artisten Paolo Meneguzzi, bland annat låten ”Era stupendo” som tävlade för Schweiz i Eurovision 2008.
– Italien var min bästa tid i livet rent kreativt. Då var vi ett team som jobbade tillsammans.
Sedan hamnade Mangoo i Florida, som del av Ricky Martins nya låtskrivarteam. Ett nio-till-fem-jobb som pågick ett halvår.
– Ingen av låtarna vi gjorde kom med på hans album. Jag träffade honom en gång. Han klagade på att han hade svårt att sälja ett hus. Han hade lyxproblem, kan man säga.
Nu är ambitionen att släppa låtar regelbundet. I september kom den senaste. Tralliga och poppiga ”Piggy rave” är en partylåt om en rejvande gris.
Vad är ett ”Piggy rave”?
– Vet inte. Vissa av mina låtar är utfyllnadsmusik. Släpper jag för få låtar börjar Spotifys algoritmer spöka. Med ”Piggy rave” ville jag göra något lite flummigt och roligt. Den är inte riktigt mitt vanliga sound. Men man kan inte göra samma mål i varje match. Man gör en ny fint ibland.
Vad ska hemvändarna vänta sig på juldagen?
– Kommersiell musik och många gamla klassiker. Mina låtar och andras, ”Eurodancer”. Det blir väl 100 låtar i timmen ungefär.
Ur UNT-arkivet: