I fjol fick Music in the Garden 200 000 kronor i projektbidrag. Inför 2024 beslutade kulturnämnden att den fjärde upplagan av musikfestivalen i Botaniska trädgården inte får något stöd överhuvudtaget. Motiveringen var svaga publiksiffror, enligt beslutsunderlaget från kulturförvaltningen. I fjol besöktes festivalen av 2 000 personer.
– Det finns definitivt ett starkt stöd bland vår publik för att festivalen ska fortsätta att leva. Nu när förutsättningarna plötsligt ändrats gäller det att hitta nya vägar för att få in pengar. Jag är inte van att bara ge upp, säger festivalgeneralen Klaus Pontvik.
Han har siktet inställt på 300 000 kronor. Målet är att nå ända dit, eller så nära den summan som möjligt, via donationer från privatpersoner, organisationer och företag. Alla är välkomna att bidra.
– Jag har inte ägnat mig åt crowdfounding tidigare. Det blir spännande att se hur starkt engagemanget är, säger Klaus Pontvik.
En titt på insamlingssajten på onsdagsmorgonen visar att totalt 13 350 kronor kommit in från 23 givare på två dagar.
Bland givarna finns Sten Bernhardsson, Uppsala kommuns kulturdirektör, vars förvaltning alltså låg bakom förslaget om att dra in det kommunala stödet till festivalen.
Hur går det här ihop?
– Det är ett spännande initiativ som jag ser positivt på och gärna stödjer. Vad jag vet har ingen prövat crowdfunding vid något större arrangemang i Uppsala, säger Sten Bernhardsson.
Han betonar att han har skänkt pengarna som privatperson och musikentusiast. Sten Bernhardsson uppmanar andra som uppskattar Music in the Garden att följa hans exempel.
Blir det inte schizofrent att göra en sak som kulturdirektör och en annan som privatperson?
– Nej, det tycker jag inte. Att kommunen drog in sitt stöd till festivalen handlar om prioriteringar bland bidragsansökningarna, inte om festivalens konstnärliga nivå. Som privatperson kan jag själv välja vad jag vill lägga mina pengar på. Då handlar det om mina egna prioriteringar, säger Sten Bernhardsson.
Han konstaterar att gräsrotsfinansiering och sponsring av kultur går relativt trögt i Sverige. I andra länder är det betydligt vanligare att stora evenemang stöttas av privatpersoner och företag.
– I Storbritannien och USA finns en annan traditionen. Där bidrar många, inte bara personer med gott om pengar, säger Sten Bernhardsson.