Uppsalabandet som var med under guldåren

1970-talet beskrivs som dansbandens guldålder. En som minns den tiden är Uppsalasångerskan Birgitta Wollgård, som medverkar i SVT:s aktuella dokumentärserie "Den svenska dansbandshistorien".

Dags för ännu en sväng med bandet. Birgitta Wollgård & Salut var borta från Uppsala fem nätter i veckan under flera år på 1970-talet, dansbandens guldålder.

Dags för ännu en sväng med bandet. Birgitta Wollgård & Salut var borta från Uppsala fem nätter i veckan under flera år på 1970-talet, dansbandens guldålder.

Foto: Privat

Musik2020-10-13 21:00

– Det är verkligen på tiden att dansbandskulturen skildras seriöst. Den har betytt så mycket för många människor, säger Birgitta Wollgård, som tillsammans med många andra dansbandsprofiler deltar i SVT-serien med start på onsdag 14 oktober.

Dansbandsmusik som vi känner den har existerat i ungefär 50 år. Det har varit ett halvt sekel av toppar och dalar, succéer och kriser. Publikens kärlek har varit stark, samtidigt som det hela tiden funnits belackare som ifrågasatt genren och dess musikaliska värde.

– Dansbandsmusiken har alltid varit nedskriven och inte betraktats som lika fin som andra genrer, säger Birgitta Wollgård.

Hon menar att det knappast är seriöst eller rättvist att döma ut en hel genre. Enligt henne rymmer dansbandsmusiken, precis som alla andra stilar, både bra och dåliga exempel.

Uppsalagruppen som hon var med och startade, Birgitta Wollgård & Salut, hörde till de mer kända orkestrarna i mitten och slutet av 1970-talet.

– Då var det gott om spelningar. Vi spelade ute fem kvällar i veckan. På tisdagen hoppade man in i bussen och så kom vi hem till Uppsala på söndagen, minns Birgitta Wollgård.

När hon blickar tillbaka på de allra mest hektiska åren 1974–1979 är det många positiva minnen som dyker upp.

– Det rullade på med radio- och tv-spelningar, hitlistplaceringar, kärlek från publik och arrangörer. Det finns nog inte många jobb där man får så mycket uppskattning, säger Birgitta Wollgård.

Timmarna i turnébussen kunde vara påfrestande, medger hon. Kvällarnas totalt fyra–fem timmar (!) framför ett hav av dansande människor var desto mer positiva.

– Det var enbart glädje att stå på scenen. Jag fick ju en del avlastning också eftersom vi hade totalt tre sångsolister i bandet.

Birgitta Wollgård & Salut kom tidigt i kontakt med Björn Ulvaeus, Benny Andersson och Stikkan Anderson. Orkestern förblev skivbolaget Polar trogen och tackade nej till uppstickaren Bert Karlssons försök att få över dem till hans bolag Mariann i Skara.

– Hans artister lät ungefär likadant. Vi ville behålla vår stil, säger Birgitta och lovordar producenten och ABBA-basisten Rutger Gunnarssons studioarbete med deras sound.

När bandet lades ned 1979 blev Birgitta anlitad av ABBA som körsångerska på deras världsturné samma år. Men det är en annan historia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!