Fyra decennier med Uppsala Musikverkstad

Uppsala Musikverkstad fyller 40 år i år. När butiken startade såldes inga syntar, inga instrument importerades från Kina och internet var det inte tal om.

Uppsala Musikverkstad ägs av tre personer. Henrik Araviadis, bakom disken är gitarransvarig. Håkan Berg är vd, den tredje saknas på bilden, han heter P-O Lundqvist, och är butiksansvarig.

Uppsala Musikverkstad ägs av tre personer. Henrik Araviadis, bakom disken är gitarransvarig. Håkan Berg är vd, den tredje saknas på bilden, han heter P-O Lundqvist, och är butiksansvarig.

Foto: Maria Larsdotter

Musik2022-12-20 05:00

– Det är nästan omöjligt att ta in, det känns extremt länge sedan. Det var inte samma samhälle 1982 som vi har i dag, konstaterar Håkan Berg, en av Uppsala Musikverkstads tre ägare. 

På den tiden var företaget till hälften butik och till hälften verkstad. I dag utför de inga reparationer. På 90-talet såldes blåsinstrument och de hyrde ut instrument till elever i kommunala musikskolan. De elgitarrer som fanns från USA var antingen dyra eller från Italien och brutalt dåliga. I dag syns inte blåsinstrumenten i butiken, det är gitarrerna som gäller.

Det är mest killar som hänger i butiken, de testar oftast gitarrer. Ingen har hittills blivit utkörd för att ha dröjt sig kvar alltför länge, men nog finns det en och annan anekdot som tyder på tålamodsprövande kunder även om Håkan Berg ogärna uttalar sig om det. 

– Det finns kunder som inte kan så mycket om instrument eller musik. När en mormor eller farmor kommer in och ska köpa en ukulele till barnbarnet. Då konsulterar de nästan alltid den som står bakom disken för att få hjälp med vilken färg de ska ha. Ska jag ta en blå eller röd? 

Håkan Berg avslöjar till slut att han har utvecklat en känsla för vad en kund är intresserad av, redan när personen kommer in genom dörren.

– Det går att se på klädseln och hur de för sig. En blåsare är mer försynt än en slängig rockare, men det är en generalisering, säger han.

Sedan flera år tillbaka är musikbutiken ett monopolföretag i Uppsala, konkurrensen har flyttat till internet. Företaget har varit förskonade från konjunktursvängningar enligt Håkan Berg. Under pandemin fördubblade de sin försäljning, ett uppsving som han benämner som "galet" och förklarar det med att musiker köpte hem inspelningsutrustning och att människor fick tid till att äntligen lära sig spela gitarr eller piano. Under 2000-talet ingick de i en butikskedja som franchisingbutik, men de bröt sig loss 2009 när det började likna mer ett snabbköp för musikprylar.

– Känslan, idén, om vilken butik vi ville vara, äventyrades. Vi ville ha en butik som den är nu, en miljö dit musikintresserade kan komma och hänga, unga killar och tjejer som vill prova på ett instrument och umgås. Alla lokala kändisar har varit här, även de som kommer till Uppsala för en spelning letar sig hit för att titta runt, det finns inte så många musikbutiker överhuvudtaget längre, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!