"Uppsala har en ljusare hiphopscen än den Einár var på"

"Ännu en krossad familj, ännu en skottlossning", kommenterar Jon Mauno Pettersson, tidigare kulturreporter på UNT som följt Einárs korta men intensiva karriär.

Bara 19 år gammal blev Einár en symbol för den nya vågen av unga svenska rappare som dominerat topplistorna de senaste åren.

Bara 19 år gammal blev Einár en symbol för den nya vågen av unga svenska rappare som dominerat topplistorna de senaste åren.

Foto: Jessica Gow/TT

Musik2021-10-22 12:11

Bara 19 år gammal hade Einár blivit en symbol för den nya vågen av unga svenska rappare som dominerat topplistorna de senaste åren. 

– Han tillhör vågen av nya artister som rundade de stora skivbolagen och med små medel klev upp på topplistorna och blev de mest spelade på Spotify genom musik helt gjord på egen hand, säger Jon Mauno Pettersson, tidigare kulturreporter på UNT och numera chefredaktör på nyhetssajten Breakit. 

Den korta vägen till framgång utan att behöva stå med mössan i hand inför de stora skivbolagen gjorde att Einár kunde ge ut mycket musik snabbt. Fyra album på tre år och flera musiksamarbeten på det hann han med och han blev också fri att skriva de texter han själv ville, utan filter, vissa gånger väldigt grova. 

2019 var han den mest streamade artisten på Spotify och enligt Jon Mauno Pettersson var han framför allt de ungas idol.

– I den här genren blev han i perioder den allra största artisten. Från ingenting till allt på väldigt kort tid. Samtidigt som han satt på ett HVB-hem blev han störst i Sverige. 

Einár började som 16-åring sin karriär genom att rappa på beats som han laddade ner från internet. 

– Jag såg detta i natt när jag var uppe med mitt nyfödda barn. Jag tänkte att det var sorgligt och onödigt och så tänkte jag på hans familj. Ännu en krossad familj, ännu en skottlossning, säger han på fredagen.

Liksom många av musikerna i vågen av unga gangsterrappare skildrade han våldet, drogerna, vapnen samt speglade samhällets problem i sina texter. Jon Mauno Pettersson vill inte säga om det var våldsglorifierande texter.

– Det ligger i betraktarens ögon. I videos kan man se märkeskläder och dyra klockor, men vissa låtar är också mer mörka och reflekterande. 

Finns det en liknande gangsterrapscen i Uppsala där våldet ligger både i texterna och runt artisterna?

–Jag tycker inte att Uppsalas hiphop har haft den typen av våldsreferenser som i till exempel Stockholm. 

Han refererar till journalisten Diamant Salihus bok "Tills alla dör" om Järva-fältet i Stockholm där det beskrivs hur polisen kan lägga olika typer av pussel, där referenser i låttexter kan kopplas till verkliga fall och händelser i pågående kriminella konflikter. 

– Så är det inte i Uppsala. Det är en ljusare hiphopscen.                                

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!