Nyligen blev det känt att Uppsala konsert & kongress står inför en stor omorganisation. Bland annat ska den tekniska avdelningen och producentgruppen läggas ned. I juni avslutades samverkanssamtal och MBL-förhandlingar mellan fack och arbetsgivare i oenighet på dessa punkter.
Varför ska det inte finns några producenter och tekniker i den nya organisationen?
– Det stämmer att producenttjänsterna påverkas, men programarbetet kommer att fortsätta. Vi gör inte den här förändringen för att avveckla verksamheten utan för att utveckla den. När det gäller teknikerna så vill vi anpassa bemanningen till de behov som finns. Som jag ser det blir vi mer flexibla, säger Henrik Lillsjö.
Blir inte ett konserthus mer sårbart utan en teknisk avdelning?
– Det är inte min bild och bedömning.
När det gäller producenterna låter det som om det mest handlar om en semantisk förändring?
– Vi har ett uppdrag att leverera konserter och evenemang med en bred mix. Det kommer vi fortsätta att göra. Exakt hur rollerna ska se ut och hur tjänsterna kommer att benämnas ber jag att få återkomma till. Jag vill också påpeka att förändringsprocessen inte är klar. Bland annat återstår en risk- och konsekvensanalys.
Uppdraget att genomföra omställningsarbetet kommer från styrelsen utifrån ägaridé och styrdirektiv. Men är det du som är arkitekten bakom den nya organisationen?
– Som vd har jag förstås det yttersta ansvaret, men vi är flera som varit delaktiga i utformningen. Behovet av en omställning har konstaterats under en ganska lång tid och det är mitt uppdrag att fullfölja styrelsens beslut och se till att bolagets fortlevnad säkras.
Samverkansprocessen mellan ledning och fack avslutades i oenighet när det gäller nedläggningen av tekniska avdelningen och förändringen av producenttjänsterna. Går det att genomföra en stor omställning mot personalens vilja?
– Jag kan bara upprepa att mitt ansvar som vd är att säkra bolagets framtid och se till att vi lever upp till de krav vi har på oss från styrelse och ägare.
Hade du väntat dig att åtgärderna skulle riva upp så mycket känslor?
– Jag har full förståelse och respekt för att omställningsprocesser är svåra, komplexa och jobbiga. Vårt fokus har varit att genomföra detta i en korrekt process med bolagets bästa för ögonen.
Personer med framskjuta positioner i Uppsalas musik- och nöjesliv uttrycker förvåning över att UKK:s tekniska avdelning ska läggas ned. Enligt dem försvinner massor av rutin och kompetens. Hur kommenterar du det?
– Jag vet inte utifrån vilken grund de gör sin bedömning. Det får stå för dem. Jag kan bara säga att beslutet bygger på ett långvarigt arbete och att åtgärden görs för att säkra bolaget långsiktigt.
Delar du uppfattningen att tekniska avdelningen håller hög kvalitet?
– Jag vill inte recensera medarbetare i media, det tycker jag vore olämpligt.
Är det bra tajming för en omorganisation där 14 tjänster tas bort samtidigt som konsertlivet ser ut att börja återhämta sig?
– Behovet av en omställning har som sagt diskuterats länge och har sin utgångspunkt i de förändrade förutsättningar UKK fått genom bland annat en ny ägaridé och andra styrdirektiv. Pandemin är inte orsaken till omställningen, men dess effekter har påskyndat behovet av den.