Det senaste året har inte varit som vanligt hos Uppsala kammarorkester.
– Det har varit hårt, men vi har i alla fall inte blivit permitterad. Det är värre för de som frilansar. De får jobb här och där, men när allt är inställt finns det inga jobb. Detfår ta ett jobb på sidan om samtidigt som de måste öva flera timmar om dagen, säger Bengt Fagerström, trumpetare i orkestern.
Som musiker är det inte alltid lätt att arbeta på hemmaplan.
– Det är lättare att gå till jobbet och spela, hemma finns det alltid annat att göra sen har hela dagen gått, säger han.
Men det svåraste är inte saknaden av kollegor och någonstans att arbeta.
– Det svåraste är att motivera sig. Man vill spela för sin publik, har man inte publiken så har man ingen motivation. Man måste vara disciplinerad och hålla i gång. Det kommer en dag när allt är som vanligt igen, säger han.
Mona Gunnarsson arbetar som orkesterchef för Uppsala kammarorkester och tycker att det är svårt att inte veta hur framtiden kommer att se ut.
– Ett problem som jag tycker har varit hela tiden är inte veta när och om det kommer att öppnas upp som vanlig igen och hur det skulle gå till. Ovissheten om framtiden känner vi alla igen. Ingen var beredd på en pandemi, det är ju inget vi har varit med om förut eller ens kunnat föreställa oss, säger hon.
Under året har orkestern spelat in sina föreställningar och publicerat dem online, bland annat på deras hemsida.
– Däremot ligger de inte där just nu av fackliga anledningar. Vårt avtal har gått ut så vi arbetar med att skriva nya för att ha rättigheter kring publiceringen på internet. Vi hoppas såklart att vår kära publik hittar till spelningarna och inslagen.
Men trots de digitala föreställningarna är det tufft för musikerna.
– Det är svårt att hålla en orkester vid liv så länge. Men det är svårast för musikerna som behöver sin publik. En administratör kan sitta hemma och arbete med datorn och komma ganska långt. Men de som ska vara på scenen har det mycket svårare, säger Mona Gunnarsson.
Orkestern har även behövt bli mindre för att kunna fortsätta spela.
– Vi har färre musiker nu för att åstadkomma tillräcklig distans på scenen. Vi har dragit ner på styrkan och det är otroligt trist för de som inte kan vara med. Men vi kan inte hjälpa det, vi måste hålla alla restriktioner för att kunna ha en orkester, säger hon.