Han prisar eldsjälen till arrangör Klaus Pontvik för hans idoga arbete med att ordna festivalen, inte minst i skuggan av att planeringen och bokandet av artister måste dra igång långt innan någon kunde veta när restriktionerna kunde lyftas. Förra året fick man ha en minimal publikskara men man genomförde ändå.
– Klassikern "Concierto de Aranjuez" av Joaquín Rodrigo som avslutar första festivaldagen är en optimal återstartare för musiklivet. Man blir alltid på så gott humör av verket, och det är stora känslor inblandade. Av någon mystisk anledning framförs det ytterst sällan live i Sverige så det är bra att passa på också, särskilt när vi nu har en så bra orkester som Tallinn Chamber Orchestra att tillgå, säger Christian Karlsen.
Gitarristen Jacob Kellerman som är gitarrsolist i verket instämmer helt.
– Jag har på något vis vuxit upp med den konserten och lyssnat på ett stort antal inspelningar, så de gällde att hitta något nytt i det att ta tag i när vi spelade in det förra året.
Att Kellerman/Karlsen verkligen hittade något extra talar den stora framgången med albumet för. Det blev Grammisvinnare i kategorin "Bästa klassiskt 2020" och fick lysande recensioner. Det var dock ingen självklarhet att det skulle bli av. Christian Karlsen påpekar att det finns ett antal klassiska verk som år så populära och genomspelade att de inte blir av att satsa på. Men han lät sig övertalas av en entusiastisk Jacob Kellerman.
– Det gällde att slänga ut det gamla och verkligen titta på verket från grunden. Det går inte riktigt att förklara, men till exempel andra satsen, "Adagio", är helt enkelt magisk. Vi tittade på den ursprungliga notbilden och till slut hittade vi vår egen version, säger Jacob Kellerman.
För att riktigt kunna nyansera på det i grunden ganska tonsvaga instrumentet gitarr har han en helt egen förstärkning med sig, med högtalare som hissas upp mot taket. Han hävdar dock att det skulle gå bra ändå, men den underlättar. I den närmaste framtiden ska Kellerman spela in den japanske kompositören Toru Takemitsu för ett album.
Kompositören Rodrigo skulle ha fyllt 120 år i år, så det är ett bra tillfälle att spela honom. Om det nu egentligen inte alltid är det. Tillsammans med hans mästerverk kommer man också att spela musik av betydligt yngre Fransisco Coll (musik som även det finns med på albumet) och Manuel de Fallas "El Amor Bruja" med sång av mezzosopranen Carina Vinke.
Dirigenten Christian Karlsen och Tallinn Chamber Orchestra är också ryggraden när Gitarrfestivalen på fredagen hyllar legendaren Ástor Piazzolla som skulle ha fyllt 100 år i år. Här deltar svenske bandéonisten Jens Lundberg och inte minst gitarristen Roberto Aussel som spelat med kompositören och till och med fått ett verk specialskrivet för sig, "Five pieces for guitar", som han framför även här. Dessutom kommer man bland annat att spela "De fyra årstiderna i Buenos Aires" med spanska stjärnviolinisten Leticia Moreno som spelat in verket på prestigebolaget Deutsche Grammophon.
Denna den artonde upplagan av Uppsala Internationella Gitarrfestival (som festivalen officiellt heter) innehåller också mycket mer innan den avslutas på lördag av Sofia Karlsson tillsammans med Lovely Guitar Orchestra.