– Vi söker unga människor mellan ungefär 18 och 25 år via studentkårerna på Uppsala universitet och SLU, men också på sociala medier. Man måste inte vara student för att medverka, säger Karin Sävström, marknadschef på UKK.
Däremot bör den som anmäler sig vara insatt i musik- och kulturfrågor, ha ett intresse för konsertverksamhet och vilja vara med och göra Uppsala till en ännu bättre stad för studenter och unga.
– Mellan sex och åtta personer hoppas vi kunna knyta till oss när anmälningsperioden gått ut 28 februari. Det har redan kommit in några ansökningar, berättar Karin Sävström.
Möten ska hållas två gånger per termin tillsammans med personal från UKK. Förhoppningen är att det ska bli spännande diskussioner kring konsertidéer och att UKK får inspel från en grupp som i dag kanske inte hör till kärnpubliken.
– Jag kan tänka mig att det blir samtal om allt från biljettpriser till önskemål om fler ståplatskonserter, säger Karin Sävström.
Hon håller med om att "ungdomspanelen" kan ses som ytterligare ett steg i UKK:s utveckling för att få nya perspektiv och intryck från folk utanför huset. Sedan 2021 finns ett kreativt råd plus att UKK i fjol började samarbeta med externa producenter och idésprutor som Sara Parkman, Malena Ernman och Nils Landgren.
Uppdraget är ideellt, men ger deltagarna insyn i UKK:s programverksamhet, en chans att påverka Uppsalas musikliv samt biljetter till utvalda konserter.