Han har samlat in det urbana soundtracket till Uppsala

"Beats från Uppsala II" är det spretiga soundtracket till Uppsala som hiphopstad. "Vi släpper det på Kulturnatten för det här albumet är en kulturgärning", säger Martin Fredén som drivit projektet.

Martin Fredén med båda "Beats från Uppsala"-albumen, varav del 2 släpps på Kulturnatten och firas med en öppen gatufest vid butiken Restyle Second hand & Records på Sysslomansgatan.

Martin Fredén med båda "Beats från Uppsala"-albumen, varav del 2 släpps på Kulturnatten och firas med en öppen gatufest vid butiken Restyle Second hand & Records på Sysslomansgatan.

Foto: Fredrik Dahlström

Musik2024-09-13 21:00

”Tåget ankommer snart till Uppsala”, säger en välbekant högtalarröst. 

Ett souligt beat kickar igång låten ”Where I roam” av Logophobia, Uppsalaproducent som bland annat blivit hovleverantör av stämningsfulla hiphopbets till stans hiphoplegendar Organismen. 

”Uptown is my home and where I roam” upprepas över melodin som ett kaxigt mantra. Rösten tillhör Big L och är en sampling av den sedan länge bortgångne raplegendarens låt ”Now or never”. Hans ”uptown” syftade på Harlem men alla gamla hiphopskallar i Uppsala vet att Uptown också är ett namn på vår stad.

– Jag brinner för beats och lyssnar supermycket på instrumentalmusik. I synnerhet hiphopbeats med 90-talssound men även mer elektronisk musik. Ur det intresset och passionen föddes en idé om att göra någonting tillsammans med andra i den här staden. Jag vet ju att vi är många som håller på, säger Martin Fredén.

Han är initiativtagare och projektledare för albumet ”Beats från Uppsala II”, där ”Where I roam” är öppningsspår. 

undefined
Omslaget till "Beats från Uppslaa II" är skapat av Uppsalakonstnären Tomas ”Tjet72” Paulsson som gjort Youtube-serien ”Straight Outta Sala B”. Bilden skulle kunna vara hämtad från ett pojkrum i Uppsala, där någon pular med musik på en dator omgärdad av konsertaffischer från Uppsalaspelningar med Labyrint, Uppsala Reggae Festival och Public Enemy.

Samlingen med instrumentala hiphopbeats av musiker från hela Uppsala släpps som vinylalbum på Kulturnatten när butiken Restyle har en stor fest på Sysslomansgatan.

Den första ”Beats från Uppsala”-skivan släpptes på Kulturnatten förra året, och hade 15 låtar av olika hiphopproducenter eller ”beatmakers” i Uppsala. Först tänkte Martin betala själv för satsningen.

– Men så pratade jag med Fredrik Nyström som driver butiken Restyle. Det kanske går att göra något lite större av det här, tyckte vi.

Nu kommer alltså ”Beats från Uppsala II”. Uppföljaren bjuder på mer av allt, plusmeny och extra ost. 

– Första albumet hade ett jazzigt, ganska smutsigt New York-sound. Uppföljaren är mer varierad. Det skulle vara instrumentala hiphopbeats, i övrigt fick alla fria händer. 

De 25 låtarna är alla gjorda av olika musiker, mellan 15 och 50 år. Alla kommer från Uppsala eller bor här. 

Resultatet är en resa som rör sig från smutsig boombap i 90-talsstuk och mer lågmälda jazzproduktioner, till mörka och moderna trapbeats och vidare till det digitalt experimentella och elektroniska partylåtar. 

undefined
Vid sidan av det egna beatmakandet har Martin Fredén hiphopbandet Fantastiska Fyran ihop med tre barndomvänner från Sävja, Vilan och Nåntuna. Fantastiska Fyran är en av akterna på gatufesten utanför butiken Restyle, under Kulturnatten.

Martin Fredén, 41, är till vardags lågstadielärare på Flogstaskolan. Han är uppvuxen i Sävja, och uppslukades i hiphopmusiken under det gyllene 90-talet med band som Wu-Tang och Mobb Deep. Sina första beats spelade han in genom att kopiera ihop låtpartier med kassettbandspelare.

– Sedan dess har jag hållit på och proddat av och till. Det här med musiken är det som skapar guldkant på tillvaron.

På ”Beats från Uppsala II” bidrar han själv med spåret ”KE pt. II” är en uppföljare till en tidigare låt. Båda handlar om en kompis som gick bort i suicid för tio år sedan. Orden “I'll never see him again”, återkommer i en melankolisk soulsampling.

– Det är ju så det är. Han har dött och jag kommer aldrig få träffa honom igen. Det är ett minnesdokument över vår kärlek till honom, säger Martin Fredén.

Nu hoppas han bidra till att ena Uppsala som hiphopstad. Uppsala har stark tradition inom genren. Samtidigt har scenen alltid varit splittrad.

– Organismen och Labyrint är Uppsalas två stora namn i hiphop. Och de är ju inne på olika spår så det kanske är ett exempel på spretigheten. Vi har många duktiga som håller på med både rap och beats men Uppsala saknar ett community som enar staden. De här albumen är ett försök att samla beatkulturen till någonting eget och förhoppningsvis så kan det fortsätta och hålla liv i kulturen.

undefined
Medverkar på dubbelalbumet gör bland annat Tobias "Format" Assiego, hiphopveteran med bakgrund i de klassiska Uppsalagrupperna Mat åt far, Moder Jords Massiva och LöstFolk...

 

undefined
... liksom Viktor Axberg, med artistnamnet Viktor Ax, som har gjort låtar med stora delar av den svenska hiphopeliten, samarbetat mycket med Ken Ring och även gjort musik med amerikanska rappare som Eminems gamla band D12 ...

 

undefined
... och nya r&b-talangen Gina Hannuksela om skapat det atmosfäriskt neo soul-beatet "Why would I go forget you?" till "Beats från Uppsala II".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!