På OD:s Caprice 2016 gjorde Jeanette Köhn, Rennie Mirro och Karl Dyall i sällskap med Trio X ett bejublat inhopp som hemliga gäster. Det utmynnade i en egen show med premiär på Capri och med föreställningar runt om i landet. Uppsala besöktes i mars 2018. Nu kommer uppföljaren, den här gången i egen regi.
Den nya showen, med premiär på Uppsala Konsert & Kongress 27 oktober, vilar precis som föregångaren på en bas av Broadwayhits med en hel del koreografi. Men det finns också utrymme för både äldre och lite nyare musik, inte minst skandinavisk, som exempelvis Swe-Danes och Povel Ramel.
En stor skillnad är att Happy days are here again 2.0 görs i samarbete med symfoniorkestern Stockholm Concert Orchestra. Det skapar möjligheter till större dynamik mellan det finstämda till det svulstiga.
Rennie Mirro är lika glad som Jeanette Köhn över att åter få åka ut och underhålla. Han håller med om att det de gör på scenen kan kategoriseras som en typ av klassiskt artisteri som tveklöst var vanligare förr.
– Om man tittar på en av mina främsta förebilder, Sammy Davis jr, så ägnade han sig åt vad man kan kalla totalunderhållning med dans, sång, skämt, rubbet. Det är dit vi siktar, säger Rennie Mirro.
Karl Dyall håller med. Han ser fram mot att få uppträda med en orkester.
– Det känns lyxigt i tider när det ska effektiveras på alla plan. Och så får jag steppa. Som tonåring trodde jag aldrig att jag skulle få användningen av de lektionerna.