I skiftet oktober-november vann Uppsaladirigenten Robert Sund pris i en internationell körtävling i Baskien med japanska ungdomskören JCA Youth Choir – efter bara fem dagars repetitioner.
Det var alltså i konkurrens med körer, som repeterat regelbundet under hela året, som Robert Sund och den japanska kören fick två andrapriser plus pris för bästa tolkning av tävlingens obligatoriska stycke, nyskriven baskisk körmusik.
– Jag fick en inbjudan att leda kören. Vi träffades i Baskien där tävlingen hölls, söndag 27 oktober, repeterade tre timmar och hade en första konsert redan på söndagskvällen. Den gick hyfsat.
Programmet med klassisk körmusik, folkmusik och ett nyskrivet stycke var överenskommet i förväg och de unga sångarna hade lärt sig sångerna på sina olika hemorter i Japan, men inte haft tillfälle att sjunga dem tillsammans, förrän de träffade sin inbjudna kördirigent.
– Körmedlemmarna kommer från hela Japan. De hade fått länkar med noter och övat där de befann sig. Så jag funderade lite över hur det skulle gå…
Under fem dagar gav kören fyra konserter och använde tiden i övrigt för repetitioner.
Själva tävlingen hölls fredagen 1 november efter den intensiva kortveckan.
Bakgrunden till att Robert Sund blev inbjuden till den här körtävlingen är en workshop han höll i Fukushima i Japan 2016 med 40 ungdomar i Japans nationella ungdomskör.
– Nu blev jag inbjuden att tävla med ”min” japanska kör. Som ju inte var min och som jag inte träffat sedan dess. Som dessutom bytt många medlemmar. Men det gick ju bra ändå!
Som pensionär, efter att ha lämnat OD, arbetar Robert Sund nästan mer utomlands än hemma i Sverige. Han har under åren varit domare i körtävlingar, hållit i workshops, varit gästdirigent runt om i världen och skrivit körarrangemang till många körer - förstås även i Sverige. 2018 hade han engagemang i nio länder.
– Det har varit lite mindre i år, säger han.
Att hans körarr sjungs i många länder gläder honom.
– Det är roligt att olika körer sjunger – och spelar in – min musik!
77 år fyllda är han fortfarande i full fart. På något vis, hemligt förstås, är han inblandad i någon del av OD:s Caprice denna helg. Han tar emot dirigentelever hemma i lägenheten på Östra Ågatan, sitter i examensnämnden vid Sibeliusakademien och coachar bland annat Katedralskolans unga manskörsångare.
– 16 december kompar jag Stefan Parkman när han sjunger julsånger på Slottet för Rotary.
Och allt emellanåt lirar han jazz i Trio Con Fuse: Curt Andersson på bas, Bertil Fernqvist på gitarr och Robert Sund på piano samt sjungandes ett och annat.
Efter årtionden som kördirigent i Sverige och utomlands - vilka är hans bästa minnen av musik, körer, evenemang?
– Å, det finns hur mycket som helst, säger han och ger exempel:
– Tre somrar i amfiteatern på Loreleiklippan vid Rhen. 8000 människor som sjunger tillsammans ur häften som jag sammanställt och med en svindlande utsikt från klippan. Eller när jag ledde Världsungdomskören på prestigefyllda Teatro Colón i Buenos Aires där människor i publiken grät av rörelse. Fantastiska minnen!
Favoritmusik?
– Massor. Bachs motetter älskar jag. Och Arnold Schönbergs Friede auf Erdem Ingvar Lidholms musik, Oscar Petersons jazzpiano, flera bitar. Och trumpetare Jan Allan och Nisse Landgren som jag har haft glädjen att jobba med.