Nyckelharpisten Olov Johansson och altviolinisten Mikael Marin i Väsen Duo möter upp vid grinden till den försommarfagra trädgården på Björkberget, fem minuters promenad från Dalby kyrka. Det är i den här lummiga miljön som duon med start 7 juli ska stå värd för sammanlagt sex konserter med inbjudna gäster.
– Man kan väl säga att vi hoppar över arrangörsledet på det här viset. Det hänger i sin tur ihop med den osäkra situation som råder. Vilka konserter och stämmor blir egentligen av i sommar? Många arrangörer har fullt förståeligt haft svårt att lämna besked i tid. Därför tar vi tag i det på egen hand i stället, säger Mikael Marin.
– Ungefär som förra sommaren. Då gjorde vi ett par liknande konserter med max 50 i publiken. I sommar sätts publiktaket till 70 plus att Micke och jag är på ett tydligare sätt står som värdar med inbjudna gästartister, fyller Olov Johansson i.
Bland dem märks exempelvis Lena Willemark, profil inom svensk folkmusik i flera decennier, och Ånon Egeland. Den senare Grammisnominerades tillsammans med Mikael Marin tidigare i år för skivan "Farvel, Farvel".
Fast första kvällen står Väsen för ensamma för musiken. Då blir det releasekonsert för nya plattan "Väsen Duo", den första sedan "Rule of 3" från 2019 då Väsen firade sitt 30-årsjubileum.
Sedan dess har det onekligen hänt en del. Gitarristen Roger Tallroth lämnade gruppen i slutet av 2020 samtidigt som coronakrisen ryckte undan mattan för hela musikscenen.
– Under pandemin har vi streamat en hel del konserter, gjort trailers och jobbat med sociala medier. Det var helt nya erfarenheter för oss och verkligen inget man såg komma, ler Mikael Marin.
– För oss har det varit ett bra sätt att hålla kontakten med Väsens fans, varav de allra flesta finns utomlands. Därför är det engelska som gäller i livestreamen, berättar Olov Johansson.
Han och Mikael Marin har inte försökt att hitta en ersättare till Roger Tallroth. I stället har de gått vidare som duo och arbetat fram ett nytt sound utifrån de nya förutsättningarna. Ett led i utvecklingsarbetet har varit att experimentera med varianter på den ordinarie nyckelharpan och violan. Det har gjort att nya cd:n "Väsen Duo" låter annorlunda jämfört med de senaste Väsenplattorna.
– Min 100 år gamla silverbasharpa är nog det instrument jag använder mest på de nya låtarna, säger Olov Johansson.
Mikael Marin har å sin sida knappt ens använt sitt huvudinstrument, utan har plockat fram två lite udda syskon till den traditionella violan – dels en violoncello da spalla, dels en blå elektrisk viola.
– Ofta knäpper jag bara på strängarna och låter Olov spela med stråken, berättar han.
Hur den nya musiken ska framföras live grunnar de på som bäst. Det går ju inte att ha hur många instrument som helst med sig på scenen och byta mellan varje låt. För det är konserterna som utgör basen för Väsen, både som trio och duo.
I vanliga fall turnerar de en hel dels utomlands och gör ett 50-tal konserter årligen. Den sortens intäkter har förstås varit obefintliga under pandemin. Men stödpengar från Kulturrådet och en egen buffert har bidragit till att Väsen Duo överlevt ekonomiskt. Och nu tycks det som om det börjar lätta på musikscenen. I slutet på juli är Väsen Duo inbjudna till festivalen Folk Holidays i Tjecken, den första utlandsspelningen på länge.