Operahögskolan bjöd på musikalisk fest

Lagom till den krispiga brytningstiden mellan vinter och vår kommer operahögskole-elever till Giresta kyrka med en nyansrik bukett romanser och operastycken i en efterlängtad och varje år fullsatt konsert. Fem sångare imponerade med sin musikaliska skicklighet och sitt inlevelsefulla agerande.

Fullsatt. Högklassikt när masterstuderande från Operahögskolan gästade Giresta kyrka med  en spännande repertoar. Teknisk skicklighet och avancerat agerande utmärkte de fem.  På bilden Rodrigo Sosa och och Amelia Jakobsson i Barkaroll ur Hoffmans äventyr.

Fullsatt. Högklassikt när masterstuderande från Operahögskolan gästade Giresta kyrka med en spännande repertoar. Teknisk skicklighet och avancerat agerande utmärkte de fem. På bilden Rodrigo Sosa och och Amelia Jakobsson i Barkaroll ur Hoffmans äventyr.

Foto: Picasa

Musik2017-03-01 09:00

Sångarna kommer från Operahögskolans masterutbildning. De har alltså redan klarat av en kandidatutbildning och har alla erfarenhet från kör-, romans- och opersammanhang. Så har till exempel baryton Caspar Engdahl redan hunnit med bland annat medverkan i Strauss´ Ariadne på Naxon och Verdis La Traviata. Han angav tonen i denna storslagna konsert och inledde med sånger ur Vaughan- Williams Songs of travel.

Caspar Engdahls mäktiga stämma fick vi även höra i Tjajkovskijs Spader Dam och i Mozarts Don Juan, där han liksom sprudlande sopranen Amelia Jacobsson (cellist från början ), inlevelsefulle och nyansrike baryton Hannes Öberg (som framträtt i Vadstena-akademien bland annat) och välbalanserade sopranen Isabella Lundqvist visade att de hunnit mycket långt i konsten att samordna agerande och sångligt uttryck. En övertygande uppvisning i operakonst.

I första avdelningens romansavdelning gav Isabella Lundqvists en fascinerande tolkning av sånger ur From a diary of Virginia Woolf av D Argento, ett verk som fick Pulitzer priset i musik 1975. Hannes Öberg tog sin an Ravels sista verk Don Quichotte á Dulcinée med bravur och Saties Fem sånger blev en upplevelse tillsammans med sopranen Amelia Jakobsson.

Ett intressant röstläge stod Rodrigo Soda för. Han är countertenor och sjunger således i det högsta röstläget, ett läge som är vanligt framförallt inom äldre musik från renässans och barock. Och det var bland annat med barocktonsättaren Händels Fammi combattere ur operan Orlando (1733) som vi fick lyssna på denne omfångsrike countertenor. Just så skall Händel låta.

Bättre kan det inte bli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!