Att Seinabo Sey skulle ägna sitt liv åt musik tycks ganska naturligt. I hennes hem i Halmstad fanns musiken ständigt närvarande tack vare hennes pappa Maudo Sey, en känd musiker i hemlandet Gambia, och när hon själv skulle börja gymnasiet valde hon att ensam flytta till Stockholm för att gå på Fryshusets musikerlinje.
– Musik är det enda jag är bra på! Så det känns kul att få hålla på med det, säger hon när jag når henne över telefon. Hon är förkyld men lovar att bli frisk till fredagens spelning på Konserthuset i Uppsala.
Hennes första EP, ”For Madeleine”, släpptes i höstas och Seinabo Sey berättar att det egentligen var en rent praktisk lösning att den kom att dedikeras till hennes mamma – Madeleine.
– Förra året fyllde hon 50 och jag tyckte det var så svårt att veta vad jag skulle ge henne. Men så tänkte jag att hon är en stor anledning till att jag håller på med det jag gör och då kändes det fint att i stället ge henne en dedikation.
Bara nu i dagarna släpptes hennes andra EP. Hon säger att det kändes självklart att hon då skulle fortsätta i samma spår. Den blev till hennes far, ”For Maudo”.
– Det är kul att de båda kan finnas med i min musikhistoria nu och att jag kan ge pappa lite av det han inte helt lyckades med själv. Men nu får det vara slut med familjemedlemmar, mina syskon är för många så de kan jag inte börja med.
Appropå syskon gjorde Seinabo Seys syster Fatima Bramme-Sey också skivdebut under förra året och arbetar nu med sitt andra album. Trots att systrarna har växt upp på olika sidor av landet, Seinabo i Halmstad och Fatima i Stockholm, låter de kusligt lika varandra.
– Det är inte så konstigt egentligen; röster handlar mycket om stämband och muskler bara – genetik.
Sedan de var små och Seinabo Sey ibland försökte sjunga med och härma Fatima i hennes låtar har det inte blivit några samarbeten.
– Det är klart att vi har tänkt på det och kommer det en naturlig idé så kan det nog bli något. Men det är inget vi kommer göra bara för att. Fast nu slår det mig att vi kanske borde göra en acapellalåt tillsammans.
UNT:s recensent beskrev soundet på ”For Maudo” som något som är ”så klassiskt att man nästan inte kan tro att låtarna är nyskrivna”. Seinabo Sey blir glad när hon hör det.
– Målet är att man ska kunna höra skivan om 50 år och inte tänka att den har en så tydlig tidsstämpel.
Hon säger att hon också gilllar musik som låter mer klassisk, sådan som kan spelas på ett piano. Men om inte den Uppsalabaserade producenten Magnus Lidehäll kommit in i bilden hade det kanske blivit lite för mycket av det goda.
– Hade jag fått bestämma hade det bara blivit piano och stråkar. Men eftersom jag sjunger ganska rakt upp och ned så måste produktionen balansera upp det. Magnus gjorde så att musiken kändes nutid.
Hon säger att soundet som sådant inte var något hon hade tänkte på – hon bara sjöng och skrev musik.
– När jag träffade Magnus hade jag aldrig tänkt på att första och andra versen kanske borde ha samma melodi. Han har lärt mig så sjukt mycket.
Seinabo Sey har en fullspäckad kalender framöver. Det blir både USA- och Englandsturné och till hösten kommer den efterlängtade fullängdaren – men först spelningar i Norden med start på Konserthuset.
– Det ska bli kul att få sjunga i en lokal med så bra ljud, säger hon.