Holger och Fix är två små tecknade figurer som sjunger om solsystemet, långa och korta vokaler, geometri och likhetstecknet. De är huvudkaraktärerna i ”Gåspennan”, lågstadielärarnas Peter Holgersson och Johannes Tigerström musikinitiativ. Deras musik försöker pedagogiskt lära ut skolämnen, och riktar sig till elever i förskolan upp till mellanstadiet. Längre än så går det nog inte, menar Peter Holgersson.
– Det var en lärare som spelade låten i sexan på mellanstadiet. Då sa någon att låten var ”lika töntig som fröken men ändå cool”.
”Gåspennan” började med att de båda hade spelat in låtar med sina lågstadieelever. Sen såg de att låtarna spred sig.
– Vi märkte att det blev reaktioner på andra skolor i närheten. Då kände vi att det här är något att bygga vidare på.
Peter Holgersson har spelat gitarr i rockband och är musiklärare för lågstadiet, medan Johannes Tigerström mest sysslat med elektronisk musik. De tyckte att det fanns en brist på modern pedagogisk musik för barn.
– Det finns ju äldre musik som tar upp andra ämnen, men vi känner att barnen inte går igång på det. Det stämmer inte med musiken de möter ute i världen i dag.
De gjorde låtarna tillgängliga på YouTube, där de fick bra respons från elever, föräldrar, och andra lärare.
– Många går hem och lyssnar själva och lär sig låten. Kan rappa texten bättre än vad vi kan efter några dagar, säger Johannes Tigerström.
Låtarnas ämnen väljs utifrån önskemål från andra lärare. Ett hundratal personer följer ”Gåspennan” på Facebook, och där skickar de in önskemål till duon om vad nästa låt borde handla om. YouTube-kanalens 15 000 visningar vittnar om att ”Gåspennan” använts flitigt i flertal klassrum, som ett komplement till den vanliga undervisningen. Men har låtarna önskvärd effekt? Lär sig barnen verkligen bättre än de skulle gjort annars?
– I läroplanen som vi utgår ifrån ska det vara lustfylld inlärning. Det gäller att få med så många som möjligt. Detta är ett sätt att få med de som sitter och tragglar, säger Peter Holgersson.
– Många elever har suttit och kämpat konstant men det har inte släppt för dem. Då blir det jobbigt om man bara matar på med liknande uppgifter, utan att istället tänka ”hur ska vi hjälpa den här eleven på bästa sätt?”, säger Johannes Tigerström.