Linnékvintetten tar sig an det musikaliska arvet från svenska kvinnliga tonsättare. Natalie Gourman Syberg, producent på Musik i Uppland och för konserten "Hon, hennes", säger att det pågår en rörelse där man försöker förnya musikkanon, det vill säga de verk som räknas till de bästa.
– Hur man ska få till en mer jämlik musikkanon har debatterats under många år. Det har skett en tillbakagång under covid då man satsade på säkra kort, det vill säga manliga kompositörer. Den tillbakagången håller i sig. Kvinnor fick inte komponera under 1800-talet, och om de gjorde det skedde det under pseudonym, ofta i sin makes namn, säger Natalie Gourman Syberg.
Linnékvintetten gräver och söker efter kvinnliga kompositörers handskrivna och handtryckta verk som inte, likt männens kompositioner, kommer i ständigt nya tryckta utgåvor.
Musik i Uppland samarbetar även med genusvetenskapliga och musikvetenskapliga institutionerna på Uppsala universitet.
– Även där finns en ojämlikhet i musikteori där mest manliga kompositörer tas upp. Linnékvintetten och jag höll en workshop där, och det ledde till att på den efterföljande teorilektionen valde man att titta på de kvinnliga verken. Det kändes som att det hände någonting där, säger Natalie Gourman Syberg.
Efter konserten, söndag 8 oktober, bjuds publiken in till eftersnack. Musikerna, Natalie Gourman Syberg och Ann Werner, lektor i Musikvetenskap vid Uppsala universitet samtalar om musik och genus, och om kvinnligt komponerande historiskt och i dag.