När UNT når henne är hon på Gotland. Här har Karin Eklundh bott ett par månader nu och säger att hon har haft en "mjuk övergång" med repetitioner med La Cappella i Uppsala. La Cappellas nya dirigent, Tony Margeta har hon själv introducerat för kören och konstaterar nöjt att de verkar trivas med varandra.
Anledningen till Gotlandsflytten säger hon är kärleken.
– Det är så himla vackert där jag sitter just nu i Fridhem utanför Visby och tittar ut över havet. Man behöver de här stunderna också, när jag kan lyssna på fåglarna och inåt mig själv, säger hon.
Men på lördag höjer hon dirigentarmarna i Missionskyrkan i Uppsala framför La Cappella för kanske sista gången för att åter dirigera några av de musikstycken som hon lett kören i. De ska bland annat framföra en bit ur Karin Rhenqvists"Ängeln med de brinnande händerna" som kompositören skrev direkt för kören.
– När hon komponerade stycket för dessa kvinnliga röster skrev hon musikhistoria. Verket är en liten diamant som har betytt så mycket både för kören och för mig, säger Karin Eklundh.
Några andra höjdpunkter hon berättar om är när kören medverkade i Poulencs "Karmelitsystrarna" under en Sacred Music festival i Uppsala och när de sjöng för Desmond Toto i Universitetsaulan. Bland mycket annat.
La Cappella beskriver hon som "en damkör utan det gammaldags epitet damer".
– Det är en otroligt levande grupp kvinnor som tycker det är roligt att utveckla sina röster tillsammans. De tycker också om varandra och kan förena det seriösa med skratt och fest.
På Gotland ska Karin Eklundh leda en manskör, Nio sångare (fast de är fler, bildades 1903 i Visby). Till hösten ska hon börja leda Visby vokalensemble också. Hon ska också fortsätta att vara körverksamhetsutvecklare på Studieförbundet Bilda och ordna med Körfesten på Wik, som äger rum 30 - 31 maj. Hennes kontakt med den gamla hemstaden lever vidare.