I sitt nya projekt står Jacke Sjödin på scenen ytterst sporadiskt. I rampljuset står i stället sångerskan Lina Melander, uppbackad av ett gäng skickliga jazzmusiker.
Musiken är en mix av ett tiotal välkända men även lite mer sällan spelade låtar från jazzens storhetstid. Fast de svenska texterna är helt nya, skrivna i somras av en inspirerad Jacke Sjödin.
Det svåraste tycks ha varit att hitta en snärtig rubrik. "Jazz på svenska" är ju både upptaget och lite uttjatat. Det fick bli "Besatt, bländad och förblindad", som Jackes översättning av klassikern "Bewitched" döpts till.
I vanlig ordning gick han på magkänslan. Känns allt rätt är det bara att fortsätta på den inslagna vägen, resonerar Sjödin. Att fundera över vad som kan tänkas gå hem eller inte hos publiken ligger inte för honom. Att hans magkänsla ofta visar sig sammanfalla med publikens smak är en annan sak.
Jacke Sjödin är väl medveten om att han knappast är först på bollen. Beppe Wolgers och till viss del Hasse & Tage gjorde det, och på senare år har även Bo Sundström roat sig med att översätta ett antal låtar från den stora amerikanska sångboken.
– Jag blandar raka översättningar med fria tolkningar. En del av texterna har inte ett enda dugg med originalen att göra, säger Jacke Sjödin.
Givetvis tar ordvrängaren från Funbo ut svängarna när tillfälle bjuds. "There's a boat that's leaving soon for New York" blir i hans tappning "Titta, där går bussen till Sollefteå".
– Och så kunde jag inte låta bli att peta på "The girl från Ipanema". Den fick bli "Karl från Dorotea".
Men det räcker förstås inte med snärtiga texter till sköna jazzlåtar. Musiken måste framföras också.
– Jag lutar mig tungt mot det underbara gänget som spelar i "Show show", inte minst saxofonisten Klas Toresson som skrivit arrangemangen. Lina Melander sjunger och Fredrik Johansson spelar bas även i det här projektet.
Tillkommer gör pianisten Leo Lindberg och trummisen Oscar Johansson Werre. Det kan också hända att Jacke Sjödin tar steget upp på scenen för att säga några ord eller rent av ta ton under torsdags- och fredagskvällens konserter på Jazzbaren.
– I övrigt kommer jag att sitta i publiken med en öl och bara njuta, säger han.
Efter de två inledande kvällarna på Katalins jazzbar 9 och 10 november ligger, om inte världen, så åtminstone Sverige öppet.