Hans Ek har gjort sig känd för mängder av konsertsamarbeten där symfoniorkestrar och nutida artister möts. Esbjörn Svensson Trio, Anna Ternheim, Björk och Ane Brun är bara några av dem vars musik Hans Ek skrivit orkesterarrangemang till.
Senast Hans Ek stod på UKK:s scen, bara ett par stenkast från bostaden i Fålhagen, var hösten 2019. Då ledde han den storslagna konserten "Bowie in Berlin" som uppförts på många stora scener de senaste åren. På scenen samsades sångsolister, rockmusiker, medlemmar från Västerås Sinfonietta och manskören Camera InCantus.
I vår är Hans Ek aktuell med en konsert som spelades in i Berwaldhallen, "Zara Larsson möter Sveriges Radios symfoniorkester". Konserten kan ses och höras på SVT Play ända fram till i höst.
– Det var ett väldigt kul samarbete, hon är en fantastisk sångerska och en verklig världsartist. På både konserten och repen satte hon precis allt. Symfoniorkestrar kan vara ganska kräsna när en solist kommer in i en produktion, men Zara imponerade verkligen på Radiosymfonikerna, säger Hans Ek.
Han medger att han dessförinnan egentligen inte lyssnat särskilt mycket på Zara Larssons RnB-doftande soulpop.
– Egentligen är det väl mer min dotters generations musik. Men om man väl lyssnar är det svårt att inte upptäcka de kvaliteter som finns. Jag gillar hennes strikta, disciplinerade pop utan slaggprodukter. Allt är välavvägt samtidigt som det finns en emotionell laddning, ett sorts undertryck, säger Hans Ek.
Harmonierna hos Zara Larsson är strikta med ganska få ackord. Det gör att en arrangör och orkester kan skapa spänning genom att lägga till element i musiken. På så vis finns en potential att bygga upp en musikalisk dramaturgi, menar Hans Ek.
Och det är ungefär så han resonerar inför orkestersamarbeten med artister. Genren i sig spelar mindre roll, huvudsaken är att det finns tillräckliga kvaliteter i musiken och att det går att addera något genom att koppla på en hel symfoniorkester. Det får gärna finnas luft i musiken, eller kanske till och med "brister" som skapar en lockelse och gör att utrymmet ökar för orkestern att sätta sin profil på låtarna.
– Det måste verkligen inte vara musik som jag är bekant med sedan tidigare eller verkligen gillar. All musik passar inte att arrangera om. Ta Rolling Stones till exempel. Jag älskar dem, men vad vore poängen med att skriva orkesterarrangemang utifrån deras låtar? Det skulle knappast tillföra något, säger Hans Ek.
Är det något av alla dina projekt under 2000-talet som sticker ut lite extra?
– "Kosmische Musik" som jag gjorde med Göteborgssymfonikerna, deras vokalensemble och bandet Fontän för några år sedan var fantastiskt kul. Inte minst för att den byggde på ganska udda musik som jag älskar, från Stockhausen och Schönberg till Kraftwerk och Einstürzende Neubauten.
Vad blir nästa projekt?
– I sommar hoppas vi kunna göra "Bowie in Berlin" i Trondheim. I november ska jag till just Berlin för ett samarbete med blåsarna i Berlinfilharmonikerna och den amerikanske trumpetaren Theo Croker. Vi ska göra en nytolkning av musiken från de tre album som Miles Davis och Gil Evans gjorde tillsammans: "Miles Ahead", "Porgy and Bess" och "Sketches of Spain". Det ser jag verkligen fram mot, även om alla event den närmaste tiden förstås är helt beroende av hur pandemin utvecklas.