Efter åren i frysboxen – Jezewski välkommen till UKK

Artisten Peter Jezewski var länge en återkommande gäst på UKK:s scen. Men 2018 var han plötsligt inte välkommen längre. "Klart det berodde på min koppling till SD", säger Jezewski, som i mars ändå gör comeback på UKK.

"Be bop a luba" är en show som går all in när det gäller nostalgi med fokus på det sena 50-talet och tidiga 60-talet.

"Be bop a luba" är en show som går all in när det gäller nostalgi med fokus på det sena 50-talet och tidiga 60-talet.

Foto: Anneli Strand

Musik2023-01-28 05:00

Peter Jezewski slog igenom som frontfigur i The Boppers på slutet av 70-talet. Bandets stilsäkra 50- och tidiga 60-talsrock med stämsång gick hem under den våg av 50-talsnostalgi som då sköljde över Sverige. På bio gick "Grease" och på tv "Gänget och jag". Efter åren i Boppers har Peter Jezewski kört solo.

På senare år har det blivit åtskilliga turnéer med showen "Be bop a luba", som nu fyller tio år. Den 19 mars kommer Jezewski och hans band till UKK i Uppsala och gör en jubileumsföreställning.

– Kul att vara välkommen igen. Så har det inte alltid varit, säger Peter Jezewski på telefon från bostaden i Hargshamn.

Det han syftar på är de senaste försöken att hyra UKK:s stora sal för några år sedan. Då blev det nej, trots att han 2012–2017 fått göra sammanlagt nio konserter i huset.

undefined
I valrörelsen 2018 spelade Peter Jezewski på SD:s torgmöten med partiledaren Jimmie Åkesson som talare.

– Egentligen började problemen redan 2016 efter att jag spelat på Sverigedemokraternas sommarfestival. När media uppmärksammade att jag stöttade SD råkade jag ut för flera avbokningar runt om i landet och det blev plötsligt svårt att få gig, säger Peter Jezewski.

Det blev inte bättre av att han i valrörelsen 2018 gjorde fler spelningar på SD-möten, bland annat i Almedalen den sommaren. Han stod också på flera av SD:s regionala riksdagslistor, utan att vara i närheten av att komma in i riksdagen. Att UKK därefter upprepade gånger sade nej kom därför inte som någon större överraskning för Jezewski.

I mejlkorrespondensen med Jezewskis produktionsbolag förnekade dock UKK:s dåvarande ledning att det skulle handla om kopplingen till SD. UKK angav i stället helt andra orsaker till att hyra ut: 

• Sviktande publiksiffror för Jezewskis shower.

• Hårt tryck på scenerna och därför svårt att hitta datum.

• Att man vill förnya repertoaren och inte låta enskilda artister "prenumerera" på UKK:s scen.

Vad gäller publiksiffrorna visar en genomgång på en tydligt sjunkande trend, från cirka 900 biljettköpare de första åren till bottensiffran 278 på julkonserten 2017. Men Peter Jezewski köper inte det resonemanget. Han är övertygad om att han blev persona non grata även på UKK efter sitt tydliga stöd för SD.

undefined
Peter Jezewski brinner för sin musik och den tidsperiod som förknippas med ikoniska namn som Elvis Presley, Marilyn Monroe, James Dean och Johnny Cash.

Men nu, i mars 2023, är artisten alltså åter välkommen. Enligt Fredrik Granberg, program- och planeringschef på UKK, har uthyrningen varit helt okontroversiell.

– Hur det var för några år sedan kan jag inte kommentera, det var före min tid. Men som jag ser det kan vi inte ha synpunkter på om en artist uttryckt sympatier för ett parti som är invalt i riksdagen, säger han.

Samtidigt betonar Fredrik Granberg att UKK inte har någon skyldighet att hyra ut huset till alla artister som kontaktar dem. För ett ja krävs att konserten bedöms kunna locka tillräckligt stor publik och att musikstilen passar in i mixen vid uthyrningstillfället.

Peter Jezewski är glad åt att åter få möta Uppsalapubliken. Att UKK nu har svängt beror på flera saker, gissar han:

– Konserthusets ledning är ny och SD har blivit ett mer accepterat parti på senare år. 

Själv ligger han numera lågt med sina partisympatier. Han säger att han inte har råd att spela i SD-sammanhang eftersom det, enligt honom, visat sig gå ut över karriären och därmed ekonomin.

Ångrar du att du så tydligt visade var du står politiskt?

– Både ja och nej. Egentligen anser jag att har rätt att välja i vilka sammanhang jag vill spela. Jag har lirat på allt från möten med Socialdemokraterna till fängelser med grova våldsbrottslingar i publiken. Men med facit i hand borde jag nog ha agerat annorlunda när det gäller SD.

Från politik till musik – vad är det som gör att musiken du brinner för fortfarande lockar publik?

– Majoriteten av min publik växte upp med den här musiken och känner en stor kärlek till den. Intresset går också i cykler. Som när Boppers slog igenom på 70-talet eller när Elvisfilmen kom häromåret. Då blir det en boom.

Vad händer i framtiden när kärnpubliken börjar falla ifrån på grund av hög ålder?

– Nostalgifaktorn kommer förstås att försvagas, men det är så mycket mer än musiken vi talar om – bilarna, modet, stilikoner som James Dean, Marilyn och Elvis. Dessutom kommer bra låtar som bygger på starka melodier att stå sig länge. Kolla bara på Mozart och Beethoven, många vet ju fortfarande vilka de var, säger Peter Jezewski och skrattar.

Peter Jezewski

Född 1957, bor växelvis i Stockholm och Hargshamn i Östhammars kommun.

Slog igenom med The Boppers 1978. Var dessförinnan med i punkgruppen Tungt sjukhus, ett band som omnämns i Thåströms låt "Brev till 10:e våningen".

Lämnade Boppers 1993 och blev soloartist men har också spelat i olika konstellationer de senaste decennierna.

Aktuell med den tioårsjubilerande showen "Be bop a luba" som görs på konserthus över hela landet.

Kommer till UKK i Uppsala 19 mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!