Kan nyskriven musik ge nytt hopp för Östersjön? I fjol lät Östersjöfestivalen för första gången tonsättare göra musik utifrån miljöforskning. Inte ens projektledaren Emma Nyberg hade kunnat föreställa sig effekterna.
– Det berörde mig mycket mer än vad jag hade trott, jag hade räknat med att bli berörd men inte på den nivån som jag faktiskt blev. Det är något med musiken som öppnar upp, som talar till hjärnans olika delar. Man tar bort sina spärrar.
En badanka
Pietari Kaasinen, en av årets utvalda tonsättare, har nu komponerat ett stycke utifrån Natasja Börjesons forskning om hur olika aktörer kan åstadkomma ett cirkulärt giftfritt samhälle. Han utgick från den text som Börjeson själv ska läsa från scenen i Berwaldhallen och som bland annat handlar om hur gifter från gamla produkter återkommer i nya.
– Natasja skulle ha med sig en badanka på scenen och jag tänkte att det kanske fanns visst utrymme för humor i musiken. Det kändes passande att låta den vara lite rolig, säger han.
Pietari Kaasinen lånar element från Britney Spears låt "Toxic", och Natasja Börjeson och regissören Elisabet Ljungar bestämde sig i sin tur för att citera Spears låttext i forskningstexten, berättar han.
– Jag ville ha en spännande koppling till det som Natasja säger men också att musiken skulle ha en egen identitet. Jag tror att det blev ganska bra.
Inte ensam
Ekologiska teman har blivit vanligare hos samtida tonsättare precis som hos författare och poeter, men Pietari Kaasinen har aldrig tidigare gestaltat ekologin så handgripligt.
– Utan text finns det alltid en risk. Hur kopplar man olika musikaliska symboler till ett fenomen? Just i det här fallet har det varit så givande att kunna göra det på ett ärligt sätt eftersom vi har texten. Det är inte så att jag bara påstår att musiken handlar om detta.
Emma Nyberg tycker att den nykomponerade musiken inger "ett spirande hopp":
– Det är det man når genom att kombinera det här, det finns saker man kan göra, det finns saker som många redan gör. Det är inte hopplöst.