Mångsysslaren Dogge Doggelito är minst sagt Uppsalaaktuell den närmaste tiden. Samtalskvällar i Stenhagen (17/11) och Gottsunda (24/11) följs upp med Latin Kings spelning på Katalin om ett par veckor.
– Kul att vara ute på vägarna igen och möta publiken. Det har varit mycket tjat att vi måste ut och köra de gamla låtarna, säger Dogge Doggelito.
Det är omkring 30 år sedan Latin Kings tog upp kampen med Just D, två konstellationer som kom från totalt olika miljöer.
– Många gjorde en stor grej av att vi var från orten och Just D från Östermalm, men det där är inte så himla viktigt tycker jag, säger Dogge och hyllar i stället Just D som redan var etablerade när Latin Kings slog igenom med albumet "Välkommen till förorten" 1994.
– De var grymma och har betytt mer för svensk rap och hiphop än många tror. Fast visst, vi var olika. Man kanske kan säga att Just D var hiphopens motsvarighet till Povel Ramel – och vi i Latin Kings mer som Cornelis.
Tja, varför inte? Textekvilibrism kontra socialrealism kanske. Och själv fick ju Dogge ta emot det prestigefyllda Cornelis Vreeswijk-stipendiet på 750 000 kronor i augusti. Priset har tidigare tilldelats bland andra Sven-Bertil Taube, Monica Zetterlund, Olle Adolphson och Claes Janson.
Redan på torsdag kommer Dogge till Stenhagens kulturhus under den pågående Poesiveckan i Uppsala. Då berättar han om sin väg i livet med fokus på rollerna som låtskrivare, musiker och konstnär.
En vecka senare möter han ungdomar i Gottsunda för att prata om machokulturen i musikindustrin.
– Jag kommer gärna till stadsdelar som Stenhagen och Gottsunda när arrangörer hör av sig. Kan jag göra nytta så visst, säger Dogge Doggelito.
Själv bor han i förorten Alby i Botkyrka. Där har han bott i hela sitt liv.
– Du kommer väl dö här, var det nån som sa till mig nyligen. Och ja, så är det nog. Jag blir kvar.
På Dogges mångfacetterade cv finns förstås också de reklamfilmer han gjorde för Elgiganten. "Cykel på köpet"-kampanjen för 15 år sedan är något han är stolt över och gärna berättar om.
– Jag är ju ett barn av 80-talet när man satt i tv-soffan eller på bio och otåligt väntade på att reklamen skulle börja. Att själv få göra avtryck i den branschen är stort för mig. "Cykel på köpet" har ju blivit ett begrepp, det är bara Iprenmannen som är större.