Det började med hennes medverkan i UKK:s kreativa råd som inrättades i fjol. I år har Malena Ernman tagit ytterligare ett steg i samarbetet med Uppsalas konserthus genom att i praktiken bli producent på deltid.
– Vi har sagt att jag ska utforma två tre konserter per termin med fokus på klassiskt och kör, berättar hon på telefon från lägenheten på Kungsholmen i Stockholm.
Plötsligt hörs hundskall och en mansröst i bakgrunden.
– Hallå, jag sitter i en intervju, ropar Malena ut i lägenheten.
– Ursäkta, maken kom precis hem från en hundpromenad. Han har hörlurar på sig så det blev lite förvirrat.
Ordningen återställs snabbt och Malena Ernman berättar att hon ser UKK-engagemanget som långsiktigt. Hon har inga planer på att avveckla scenkarriären utan vill parallellt med den gärna fortsätta odla rollen som producent.
– Det är svårare än jag trodde på förhand – att få alla pusselbitar på plats och hålla sig till ekonomiska ramar. Krångligt men kul skulle jag säga.
Redan på onsdag 7 december sjösätter hon sitt första projekt, en julkonsert i Stora salen, där hon själv medverkar tillsammans med framstående instrumentalister som hon känner väl sedan många år: trombonisten Nisse Landgren, gitarristen Mats Bergström och kontrabasisten Sébastien Dubé.
I vår blir det ytterligare två konserter med henne själv som både producent och artist. Den 31 mars firar hon 30-årsjubileum som artist tillsammans med profilstarka musiker och Uppsalakören med flera.
– Jag hade planer på en jubileumskonsert i Stockholms konserthus men kom på att det nog kommer fungera ännu bättre på UKK, säger Malena, som kommer att summera karriärens tre första decennier med ett urval av allt det hon gjort på scen: opera, visa, schlager, musikal med mera.
Den 21 maj producerar hon en konsert där huvudnumret blir Magnus Lindgrens "Years of sound", ett verk som ursprungligen skrevs för Musikaliska akademiens 250-årsjubileum. Stycket, som nu är omskrivet för en mindre sättning, innehåller massor av musikhistoriska referenser, från Vivaldi till Zappa.
Till hösten väntar också en körfestival med arbetsnamnet Uppsala Choir Fest som Malena Ernman just nu jobbar med att få ihop, tillsammans med flera medarbetare ska sägas. Den 22–24 september ska UKK och även andra scener i Uppsala fyllas av körmusik. Planen är att skapa ett årligt arrangemang som får växa i lagom takt.
– Vi vill fylla tomrummet efter den stora och sedan många år tyvärr nedlagda körfesten i Skinnskatteberg. Uppsala är ju en riktig körstad, även publikmässigt, och vore perfekt som nationellt nav, säger Malena Ernman.
Hon ser framför sig ett arrangemang med stor bredd, där Uppsalas ledande körer får dra på sig en kollektiv ledartröja. Konserter, workshops, panelsamtal och mycket annat ska ingå. Körfesten fick nyligen 100 000 kronor i ekonomiskt stöd av nätverket Världsklass Uppsala.
Malena Ernman blickar också gärna fram mot mitten av 2020-talet. Då hoppas hon att kunna förverkliga ett par riktiga drömbokningar – cellisten Yo-Yo Ma och sångerskan Cecilia Bartoli.
– Jag känner båda två och har fått fin respons på frågan om de vill komma till UKK. Problemet är att deras kalendrar är så välfyllda, inte minst på grund av alla framflyttade konserter till följd av pandemin. Men ge det några år så kan vi nog få till något.