På senare år har Upplandsmuseet oftast toppat digilistan bland länsmuseerna, så även i fjol. Statistiken från organisationen Sveriges Museer visar också att Upplandsmuseet 2024 seglade upp som tvåa bland landets samtliga museer.
Antalet besök uppgick till 748 537. Bara Nordiska museet hade fler: 1 353 622. Det betyder att Upplandsmuseet placerar sig före exempelvis Statens historiska museer, Sjöhistoriska och Tekniska museet.
– Det är förstås jätteroligt för oss som länge lagt ned ett stort jobb på att göra våra samlingar tillgängliga för alla. Jag ser det som ett kvitto att vi verkligen når ut, säger Berit Schütz.
Upplandsmuseets samlingar uppgår till cirka 800 000 föremål och 2–3 miljoner fotografier. Runt 80 procent av föremålen är digitaliserade och går att utforska på museets sida på digitaltmuseum.se. Andelen foton som digitaliserats är omkring 15 procent.
– Det är ett tidskrävande arbete att registrera och skanna in fotografier. Det går sakta men säkert framåt, några hundra foton per vecka hinner vi med, berättar Berit Schütz.
Enligt henne kommer de flesta digitala besökarna till Upplandsmuseet via Google. De flesta är privatpersoner som är intresserade av ett särskilt ämne, men även företag och institutioner kan vara på jakt efter exempelvis historiska fotografier.
– Det är roligt att inte bara museernas fysiska besöken mäts numera, utan även de digitala. Den verksamheten är också viktig, säger Berit Schütz.