Landsantikvarien och länsmuseichefen Stefan Lundblad konstaterar nöjt att fler än 540 000 digitala besök gjordes 2022. Den siffran placerar Upplandsmuseet på första plats bland länsmuseerna och på fjärde plats när alla svenska museer räknas samman.
– Vi vet att vi har en spännande samling och det är förstås väldigt kul att så många har upptäckt den, säger Stefan Lundblad.
Samlingen är en del av sajten digitalmuseum.se och innehåller mängder med objekt under rubriker som fotografi, föremål, design, arkitektur, byggnad och utställning.
– Gissningsvis är det främst privatpersoner som står bakom de digitala besöken. Många söker information om hus, gårdar, miljöer eller kanske släktingar. Historiska fotografier är väldigt populära, säger Stefan Lundblad.
Han välkomnar digitaliseringen av museernas samlingar. Föremål och foton blir mer tillgängliga när det går att sitta hemma vid datorn och botanisera, oavsett om man är ute efter något specifikt eller bara låter nyfikenheten styra.
– Många upptäckte museernas digitala samlingar under pandemin och har fortsatt att använda sig av tjänsten, tror Stefan Lundblad.
Listan över museerna med flest digitala besök i fjol toppas av Järnvägsmuseet (987 000), följt av Nordiska museet (949 000) och Nationalmuseum (689 000). På fjärde plats hamnade alltså Upplandsmuseet (542 000) före bland annat Sjöhistoriska museet.