– Gamla Uppsala är lite av en magisk plats.
Linda Klementsson, enhetschef, visar runt. Fredag 1 april återinvigs museet efter en tid i dvala. Driften har under tiden lagts över på Upplandsmuseet efter att tidigare ha legat under Riksantikvarieämbetet.
För tidigare besökare kommer den stora skillnaden att märkas på bottenvåningen. Och det är här en del av magin ska manifesteras för besökarna. Det är relativt få föremål och sparsamt med textinformation.
– Vi vill att upplevelsen ska vara lättillgänglig. Är det för mycket text går man snabbt igenom en utställning.
Det är i stället fokus på upplevelser för alla sinnen. Till och med doft.
– Här kan man klicka på det som man är intresserad av att lära sig mer om, säger Linda Klementsson och visar en infoskärm.
Skärmen står intill en hylla med allt från hjälmar till smycken och björntänder. Hon klickar för att få mer information om björnar.
– Vi pratar ofta inom museivärlden om hur viktigt det är aktivera alla sinnen. Man ska kunna se, känna, höra. Men också faktiskt lukta. Om man trycker på näsan här så kommer det en miljödoft som man kan associera kring.
Och plötsligt kommer en doft av skog någonstans från hyllan.
– Det här var inte helt lätt att göra på distans. Vi pratade med danskarna och undrade: hur långt når en doft?
Danskar? Den nya utställningen har gjorts i samarbete med en dansk firma, No Parking, som upphandlats för att ta fram den nya digitala, interaktiva, upplevelsen som man ville få till.
– Det var inte lätt att göra detta under pandemin, när de inte kunde resa hit.
Ett annat interaktivt nytt inslag är en bänk täckt av en modell över området. Intill finns en informationsvägg där man kan välja olika tidsepoker och så projiceras en bild över landskapet som visar förändringarna över tid. Bland annat kan man se de uppmärksammade stolpraderna växa fram.
– Det är väldigt bra att ha det här digitalt. Skulle vi gräva och upptäcka mer här så är det lätt att bygga in det i innehållet.
Linda Klementsson visar även upp ett svärd, en sköld och en hjälm på en vägg. På skärmen intill visas en animerad film om dikthjälten Beowulf, ett namn som nyligen varit aktuellt av andra orsaker men i övrigt relativt bortglömd.
– I den anglosaxiska världen är han jätteviktig, men vi har behandlat honom styvmoderligt vill jag säga.
Här återkommer det taktila. Besökaren kan känna på svärdet, skölden och hjälmen medan man ser filmen där olika delar av Beowulf-kvädet spelas upp.
– Han slåss mot Grendel och, ja det är ju en brutal berättelse – här sliter han av en arm … Det här hade vi aldrig kunnat ha på något annat sätt, det hade blivit för våldsamt för de yngre.
För de yngre är en del av kärnpubliken. Den populära hörnan där man bland annat kan hänga på sig ringbrynjor och ägna sig åt fysisk lek finns kvar.
Linda Klementsson säger att de gärna vill att alla någon gång under sin skolgång kommer till museet.
Men det kommer många andra besökare.
– Vi är också ett nationellt och ett internationellt besöksmål. Det kommer folk från hela världen. Men vi vet inte hur det kommer att bli i år, efter pandemin och mitt i en Ukrainakris. Den här säsongen är svårbedömd.
Övervåningen är sig lik sedan tidigare. Men även här stundar förändring.
– Vi kommer att göra om där också, det kommer att hända fantastiska saker sen. Det är en resa som precis har satts igång.