Efter första repetitionen inför deltÀvlingen i Göteborg har Tone Sekelius en lista pÄ saker hon vill Àndra pÄ i sitt nummer: allt frÄn fÀrgen pÄ lÀppstiftet till ljussÀttningen.
ââDet kĂ€nns lite för mörkt, lite för svĂ„rt. Vi mĂ„ste ha mer fĂ€rg och mer ljus sĂ„ att det blir lĂ€ttare att ta till sig. Jag vill ha lite attityd, men jag vill inte att nĂ„gon ska bli avskrĂ€ckt, sĂ€ger hon.
Bidraget "Rythm of my show" skiljer sig frÄn förra Ärets "My way" som tog Tone Sekelius hela vÀgen till finalplats. DÄ framförde hon ett starkt budskap i en svepande lÄng klÀnning, nÀstan helt ensam pÄ scen.
Nu backas hon upp av en hel grupp dansare i ett nummer som artisten sjÀlv beskriver som "en skön partylÄt" som ska ingjuta sjÀlvförtroende.
Lamotte skalar ner
Loulou Lamotte vĂ€ljer dĂ€remot att skala ned och av. Inga dansare, ingen avancerad koreografi â och för första gĂ„ngen utan sina kollegor i The Mamas.
ââHade jag sjĂ€lv dansat hade jag nog velat ha dansare men nu ville jag ha det mer avskalat. Det hade ocksĂ„ varit lite knĂ€ppt om jag hade tvĂ„ körtjejer mig pĂ„ scenen, för dĂ„ hade det varit som att jag bytt ut The Mamas mot tvĂ„ andra personer.
Numera Àr hon en riktig veteran i sammanhanget, dÄ hon bÄde medverkat till John Lundviks seger med "Too late for love" och med The Mamas tagit hem hela rasket med lÄten "Move". Trion snuvades dock pÄ deltagandet i Eurovision Song Contest eftersom pandemin och restriktioner gjorde att tÀvlingen stÀlldes in 2020.
ââAtt fĂ„ representera Sverige i Eurovision Ă€r ju en dröm men jag Ă€r inte bitter nu. Det fanns ju ingen att bli arg pĂ„, det var ju en pandemi.
TT: Har du siktet instÀllt pÄ Eurovision den hÀr gÄngen?
ââDet Ă€r klart man har vinnarskalle och verkligen vill vinna. Samtidigt vet jag att det Ă€r 25 Ă„r sedan en svensk lĂ„t vann sĂ„ chansen Ă€r inte jĂ€ttestor. Jag tror att vi svenskar gillar att anpassa oss sĂ„ att alla ska förstĂ„. I andra lĂ€nder Ă€r folk mer patriotiska och vill sjunga pĂ„ sitt eget sprĂ„k
Bidraget "Inga sorger" sjunger Loulou Lamotte alltsÄ pÄ svenska, till och med skÄnska. LÄten beskriver hon som en "popschlager".
ââEgentligen skrev vi den inte för att tĂ€vla med. Jag och Jonas Thander skrev den och min höstsingel âMiljonĂ€râ samtidigt och kĂ€nde att "den hĂ€r kanske kan passa i Melodifestivalen". Det var ett bra val att skicka in den, konstaterar hon.
Mer sensuellt
Det Àr inte bara Loulou Lamotte som visar en ny sida av sitt artisteri, det gör Àven Tone Sekelius. Den nya sidan Àr sexigare och lÄten mer av en klubbhit Àn schlager.
ââDen hĂ€r sidan har alltid funnits hos mig, jag har bara inte vĂ„gat agera pĂ„ den offentligt. Men nu kĂ€nner jag mig vĂ€ldigt bekvĂ€m i mig sjĂ€lv och vill ta mig an bĂ„de nĂ„got mer sensuellt, mer dans och hela paketet.
Just kombinationen av sÄng och koreografi har varit det svÄraste att fÄ till.
ââJag har repat vĂ€ldigt mycket dans. Det har tagit sin tid men nu kĂ€nner jag att numret börjar landa pĂ„ sin plats.
Med en finalplats i bagaget frÄn förra Äret, dÄ Tone Sekelius dessutom blev historisk som den första transpersonen som deltog i Melodifestivalen, Àr pressen högre.
ââSist stĂ€llde jag mig pĂ„ scenen och det kunde gĂ„ hur som helst, för ingen visste vad de skulle förvĂ€nta sig. Nu sĂ„ tror jag att folk förvĂ€ntar sig en viss typ av lĂ„t, leverans och en viss placering i tĂ€vlingen, sĂ€ger hon.