Parodistjärnor laddar för final

Daniel och Emil Norbergs parodifabrik har flera miljoner visningar på YouTube. UNT besökte dem när de spelade in årets parodier på Melodifestivalen.

YouTube-stjärnor. Vardagsrummet används som brödernas studio.

YouTube-stjärnor. Vardagsrummet används som brödernas studio.

Foto: Staffan Claesson

Melodifestivalen2016-03-07 06:00

Det är några dagar innan Andra chansen. Daniel och Emil Norberg har inte släppt sin video ännu, men slår man in ”Melodifestivalen 2016” i YouTubes sökfält är det första förslaget som kommer upp ”Melodifestivalen 2016 parodi”.

– Är det sant? säger Daniel Norberg.

Vi sitter i hans och Emil Norbergs kök i centrala Uppsala. Tillsammans står de bakom två av de mest populära klippen på den svenska delen av videojätten YouTube. De har miljontals av visningar och deras kanal har uppåt hundrafemtiotusen prenumeranter. Många frågar envist efter klippet.

– Det är som att det är lika viktigt som festivalen i sig, säger Daniel Norberg.

2014 gjorde Daniel Norberg videon ensam, men numera deltar också Emil Norberg i produktionen efter att han slutade som jurist för att starta produktionsbolag med sin bror.

– Det var ett märkligt val att göra kanske. Men det känns bra, säger Emil Norberg.

Det som började med en person är nu en miniatyrfabrik. I år gör bröderna två klipp, ett för andra chansen och ett för finalen. Anledningen är enkel: Andra chansens låtar är helt enkelt roligare, menar Daniel Norberg.

– Bidragen i finalen är väldigt pampiga, mäktiga, men det händer inget.

– Lugna ballader, flikar Emil Norberg in.

– Precis! Men i andra chansen finns till exempel SaRahas ”Kizunguzungu”, en låt med dans och roliga hattar. Det finns mer att spela på.

Men att göra två videoklipp innebär ett produktionsschema de inte skulle hinna med på egen hand. Nu hjälper deras kompisar Alexander Edström och Patrik Ekdahl till med specialeffekter och musik. Just specialeffekterna är något som blivit svårare.

– Efter Måns Zelmerlöws succé så har alla fläskat på ordentligt. Vi har aldrig sett så mycket avancerade grejer, säger Emil Norberg.

Den första videons succé gav Daniel Norberg expressbiljett till jobb på Aftonbladet och Barnkanalen. Men bröderna känner sig fortfarande utanför underhållningsbranschen i stort. På frågan om de blivit inbjudna till att delta i Melodifestivalen som mellanakt skakar Daniel Norberg på huvudet.

– Folk tycker nog fortfarande att vi är spelevinkar på YouTube. Men vi lägger bara ut där för att det är en hemsida som passar bra för oss. Det spelar ingen roll om vi hade sänt ut i TV, radio eller på nätet, för det vi håller på med är underhållning, säger Daniel Norberg.

Kaffekokaren puttrar på i bakgrunden. För att klara av att göra två videor har de jobbat tolv timmar om dagen i två veckor sträck. Bröderna verkar lite utmattade. 2016 blir Melloparodiernas tredje och kanske sista år.

– Det är kul första gången man ser något. Men ”aha”-faktorn försvinner när publiken vet vad de ska förvänta sig, säger Daniel Norberg.

Vi avslutar intervjun och går in i deras studio – ett omdanat vardagsrum – för att ta bilder. Ett grönt tygstycke hänger mot väggen, och i rummets mitt står en systemkamera. Daniel Norberg kliver in, utklädd till SaRaha. Det är inte mycket mer än en peruk, ett par pappbitar och en klänning köpt från en second hand-butik. Allt är budgetlösningar.

Daniel Norberg kör igång brödernas version av ”Kizunguzungu”. Under samtalet i köket verkade han sliten. Men framför kameran dansar han och flänger omkring med armarna. Det är klippens energi, inte budgeten som räknas, tror Daniel Norberg.

– Det var inte något från Melodifestivalen som var förra årets mest sedda klipp på nätet, utan det var vår parodi.

Publiceringen av den nya finalparodifilmen har försenats på grund av tekniska problem. Bröderna Norberg räknar med att de ska lägga ut den under tisdagen eller onsdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!