Levande scenkonst i april

Trollerikonstnär. Uppsalatrollaren Johan Ståhl.

Trollerikonstnär. Uppsalatrollaren Johan Ståhl.

Foto: John Sundberg

Månadsguiden scenkonst2018-03-28 15:00

Den talangfulle mr Ripley

7/4 Patricia Highsmiths antihjälte Tom Ripley är en missanpassad ung man. Han är okultiverad, obemedlad och tråkig. Dessutom är han avundsjuk på dem med anseende och pengar och väljer en våldsam metod för att ändra sitt liv. Romanen har filmatiserats, senast 1999 med Matt Damon som Tom Ripley, men nu ska den bli teater i Uppsala.

Richard III

11/4 Shakespeares teaterkung Rickard III är född med puckelrygg och förblir oälskad. Sugen på makt tar han en blodig väg till kronan. Men ju mer blod som spills och ju högre upp Rickard klättrar, desto mer paranoid blir han. För regin står Kjersti Horn, husregissör på Nationaltheatret i Oslo. I rollen som Rickard ser vi Eva Melander. Vid Guldbaggegalan 2016 vann hon pris i kategorin Bästa kvinnliga biroll för sin insats i filmen "Flocken".

Uppsala Magic and comedy festival

20/4 Magiska trollerinummer och humoristiska stå up-shower mixas och mynnar ut i en högst levande och tillgänglig final på självaste valborgsmässoaftonen i Uppsala. Årets festival pågår i hela elva dagar och gästas av artister som André Wickström, Babben Larsson, Helen Sjöholm, Abigail Collins, Ballongprinsessan och Woody Aragón. Vi får givetvis också se festivalgrundaren och Uppsalamagikern Johan Ståhl.

Cas Public: 9

21/4

En av det kanadensiska danskompaniet Cas Publics medlemmar, Cai Glover, övervann en hörselskada för att bli professionell dansare. Koreografen Hélène Blackburn använder hans funktionsnedsättning som utgångspunkt för koreografin i “9”. Föreställningen har kommit till i samproduktion med konstcentret Kopergietery för barn och unga i belgiska Gent. Den ska tilltala alla åldersgrupper "genom att pressa tillbaka tystnadens gränser, höja sig ovanför olikheterna och förvandla kroppen till språk".

Eugene Onegin

28/4 Onegin lever ett ytligt liv, en dandy som gömmer sig bakom en mask av ironi och cynism för att överleva. När han till slut krockar med sanningen slutar det med katastrof. Tjajkovskijs tolkning av Pusjkins tidlösa versroman hade premiär på Bolsjojteatern 1881. Men storslagen romantik och obeskrivliga sorgligheter är teman för alla tider. Unga stjärnregissören Vasily Barkhatov ämnar förlägga handlingen till ett tidlöst Ryssland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!