"Funny girl" pÄ Malmö Opera blir, förmodligen, den första stora svenska musikalpremiÀren efter coronapandemins utbrott. Sanna Nielsen njuter av att fÄ stÄ pÄ scenen men ocksÄ av att fÄ göra en roll som ger henne "adrenalin och kÀmpaglöd".
ââHon Ă€r sĂ„ stark och har nĂ€ra till sina kĂ€nslor, hela tiden: "Det hĂ€r Ă€r jag, köp det! Jag ber inte om ursĂ€kt", sĂ€ger Sanna Nielsen vars rollfigur armbĂ„gar sig fram utan att lĂ„ta sig nedslĂ„s av de manliga producenterna.
ââHerre gud, jag jobbar i en bransch dĂ€r man ska tro pĂ„ sig sjĂ€lv â vilket jag ocksĂ„ gör, men man kan Ă€ndĂ„ vara lite osĂ€ker, det Ă€r mĂ„nga som tycker och tĂ€nker. Men inte Fanny Brice.
För ful enligt producent
Verklighetens Fanny Brice glittrade pÄ Broadways musikalscener i början av 1900-talet men fick jobba för att ta sig dit. De manliga producenterna tyckte bland annat att hon var för ful.
"Funny girl" Àr musikalen om hennes liv och filmatiserades 1968 med Barbra Streisand i huvudollen.
ââNĂ€r hon börjar sjunga kan ingen vĂ€rja sig, dĂ„ har hon vunnit, sĂ€ger Sanna Nielsen som har drömt om att fĂ„ göra rollen bara utifrĂ„n musiken.
Hon hade sjungit hitlÄtarna, "People" och "Don't rain on my parade", och var sÄ förtjust i soundtracket att hon tackade ja utan att ha sett filmen eller ens veta vad musikalen handlade om.
Stora kÀnslor
Inför premiĂ€ren har hon haft en liten provpublik med stora kĂ€nslor. Ăven om det bara skulle vara tillĂ„tet med 50 personer i salongen hela hösten Ă€r det fler Ă€n vad Sanna Nielsen hade som programledare för coronaeditionen av "AllsĂ„ng pĂ„ Skansen" i SVT i somras. DĂ€r hade man ingen publik alls.
ââFolk Ă€r fantastiska, de liksom bara vill oss det bĂ€sta och överöser oss med kĂ€rlek, sĂ€ger hon.
Ăven musikaluppsĂ€ttningen Ă€r i viss mĂ„n coronaanpassad, berĂ€ttar hon. NĂ„gra pussar blir det exempelvis inte.
ââDet Ă€r ganska spĂ€nnande att hitta andra scenerier som blir lika elektriska. Det kan ligga i blickar, en klapp pĂ„ kinden. SĂ„ mycket kan hĂ€nda pĂ„ en meters avstĂ„nd.