– Vi startar med Leif Ahnlund som bor i Västmanland och har ett förflutet i Enköping, säger Ann Berg, gallerist på Målhammar Galleri. Efter Leif ställer galleriet ut bilder av Enköpings Ida Haag.
Leif Ahnlunds utställning ”Vänstertrafik” med vyer från Enköping har fått sitt namn för att det är 50 år sedan vi fick högertrafik.
– Bilderna är lite funderingar omkring hur vi upplevde världen då, från Enköpings horisont. Vad vi trodde på och vart vi var på väg. Idag har vi ju så att säga facit på vart drömmarna tog vägen, säger Leif som i sitt måleri reflekterar över samhällets förändring.
Leif, som är född i Lessebo Småland 1949, kom 1960 till Enköping, där han bodde större delen av sextiotalet och en bit in på sjuttiotalet.
– Det var ett lite annorlunda land på den tiden, människor hade inte så bråttom. Trafiken gick i makligare takt och varje söndag blev det stopp på Stockholmsvägen i Fanna, när alla skulle hem till Stockholm. Många av husen på mina bilder är numera försvunna. De är som gamla vänner som gått bort, och efter några år är det som om de aldrig funnits. I dessa hus rymdes traditioner, vänskap och erfarenheter. Enköping blev ju särskilt illa åtgånget under rivningshysterins tid. Tyvärr har ju en stor del av stadens identitet därmed försvunnit. Eller som Bertand Russell säger: ”All visdom är inte ny och all dårskap är inte gammalmodig”.
För Enköpingsborna är Leif och hans tids- och stadsskildringar och inte minst hans motorbilder välbekanta efter många utställningar på numera nedlagda Nykvarns Galleri vid Sagån. I utställningen på Målhammar Galleri med bilder från ett svunnet Enköping finns självklart dåtidens fartåk med i de färgglada bilderna som väcker minnen och känslor.
Motorsporten har fascinerat Leif, varför?
– Tja, i början av femtiotalet fick jag följa med pappa till TT-tävlingarna i Hedemora och sedan var man fast. Upplevelsen sitter för evigt av de vrålande maskinerna som hanterades av skickliga och dödsföraktande förare. Jag gjorde bilder av dessa människa-maskin intryck mest för min egen skull och råkade ta med några på en utställning. De blev väldigt uppmärksammade och så var det i gång.
– Sedan var det ju så att den svällande motoriseringen av Sverige och de nya bilmodeller som ständigt kom var ett mått på den utvecklingsoptimism som då rådde. Allt skulle bara bli bättre.
Det innebar att hans namn blev internationellt känt. Han blev han Årets konstnär i Tysk motorsport 1990 och jubileumskonstnär på Isle of Man 1997, när TT-sporten firade 90-årsjubileum. Här hemma visade svensk tv filmen”Målaren på Isle of Man” som handlar om Leifs måleri. Här hemma blev hans motormåleri rikskänt genom frimärksserien ”Motorcykelsport” 2002.
På lördag den 11 mars har utställningen vernissage på Målhammar Galleri.