Viktigt med en sparringpartner när man skriver roman

Att skriva romaner är ett ensamt arbete. Därför har mentorskapsprogrammet för författare skapats. Ett av paren är Uppsalaförfattaren Annika Berg-Frykholm som den här våren har Agneta Pleijel som mentor.

Agneta Pleijels bästa skrivråd är att vara uppriktig och att inte hyckla. Den här våren är hon mentor till Uppsalaförfattaren och journalisten Annika Berg-Frykholm.

Agneta Pleijels bästa skrivråd är att vara uppriktig och att inte hyckla. Den här våren är hon mentor till Uppsalaförfattaren och journalisten Annika Berg-Frykholm.

Foto: Viktoria Hansén

Litteratur2022-05-31 06:30

Kaféet där vi skulle ha setts visar sig vara stängt, och vi hamnar istället på en sportbar på Stockholms central. Agneta Pleijel sveper med blicken ut genom glasväggen där trafiken larmar. På andra sidan Vasagatan låg Klarakvarteren där hon jobbade som kulturchef på Aftonbladet under 1970-talet. Det var under perioden som "Dokumentet" skrevs – en uppgörelse med onyktra, tafsande manliga kolleger och ett försök att förändra kvinnors villkor inom journalistiken.

– Jag var enda tjejen på kulturredaktionen, men själv var jag aldrig utsatt, säger Agneta Pleijel. 

undefined
"Det är ansvarsfullt att vara mentor", säger Agneta Pleijel (till höger) som den här våren guidar Uppsalaförfattaren Annika Berg-Frykholm i hennes romanskrivande.

Annika Berg-Frykholm nickar, hon har läst allt av Agneta Pleijel och är särskilt förtjust i de senaste självbiografiska böckerna. 

– Jag älskar dem. Ibland hittar man böcker som talar till en. Det finns många paralleller i Agnetas liv och mitt liv och det var därför som jag tänkte på Agneta som mentor. 

Mentorsprogrammet har funnits sedan 2017. Ansökan är öppen för författare som vill komma vidare i sitt skrivande. Region Uppsala, som står bakom programmet matchar sedan ihop adepten med mentorn. Men i det här fallet var det Annika Berg-Frykholm själv som tog kontakt med Agneta Pleijel eftersom det var just hennes hjälp hon ville ha. 

– Man måste känna efter om det finns möjlighet till kemi. Och jag fann ju att Annika var både trevlig och klyftig så jag tänkte att om jag kan vara till någon hjälp så kommer det här nog att gå bra, säger Agneta Pleijel. 

Hon är van att guida skribenter, bland annat har hon tidigare varit professor i dramatik på Dramatiska institutet i Stockholm. 

– Då handlade det om lite kortare verk. Det är ansvarsfullt att vara mentor. Ett sådant här mentorsprogram är något annat än att gå skrivarkurs. Det här systemet ger mer utrymme för eftertanke och jag tror att det skapar författare som är mindre stereotypa i sitt skrivande. Det har varit ganska roligt det här, Annika vet vad hon vill med sin berättelse och kan ta kritik utan att bli förolämpad, säger Agneta Pleijel. 

– Det är både läskigt och lustfyllt att få feedback. Agneta har varit väldigt konstruktiv och det uppskattar jag.

undefined
Uppsalaförfattaren Annika Berg-Frykholm har skrivit på sin bok sedan 2004, men har haft svårt att få ihop berättelsen. Med en annan författares blick på verket kan hon komma vidare.

Annika Berg-Frykholms berättelse är självbiografisk och utgår från hur hennes sjukdom, hereditärt angioödem, påverkat hennes liv. 

– Det är ett ämne som saknas i mitt blod som gör att jag får enorma svullnader. Första gången det hände var när jag var 13 år, och läkarna stod handfallna. Inte förrän jag var 20 fick jag en diagnos. Jag blir vanställd när det här händer, och drar mig undan. En vecka håller svullnaderna i sig. Jag har inte velat prata om det, och när jag växte upp var det inget som de kändes vid där hemma, det existerade helt enkelt inte. 

Agneta Pleijel flikar in att det hon tycker är intressant med berättelsen är att det är en livshistoria där huvudpersonen tvingas ta ställning till svåra hinder. 

– Här finns tonårsförvirring, erotiska känslor, förhållandet till familjen. Det är samtidigt en tidsskildring, jag känner igen mig i mycket fast det är tio år mellan oss. Hur man levde rövare och var ute och härjade, säger Agneta Pleijel med ett leende. 

Hon tillägger hur viktigt det är som författare att man har en förstaläsare som förstår ens text och intention. 

undefined
Agneta Pleijel fotograferad på sommarstället 2020. "Som författare måste man skaffa sig sammanhängande skrivtid, det går inte med en timme här och där."

– När jag var ny författare hade Norstedts en rad manliga redaktörer som jag inte alltid kände mig helt förstådd av, men Eva Gedin hette en yngre redaktör som hade hand om den unga poesin och hon blev en bra sparringpartner.  I dag är hon vd för Norstedts. Mellan oss grundlades en vänskap som har hållit i sig genom åren. Som skrivande människa har man behov av ett yttre öga. 

Att överhuvudtaget bli klar med ett romanprojekt är en utmaning i sig, säger både Agneta Pleijel och Annika Berg-Frykholm. Agneta Pleijel debuterade som dramatiker och poet.

– "Vindspejare" var min första roman, den höll aldrig på att bli färdig. När den kom ut var jag 47 år. 

– Och jag är 71 nu, säger Annika, först nu har jag lyckats komma mot slutet på den här berättelsen som jag började skriva på 2004.                       

Skrivtips!

Agneta Pleijels och Annika Berg-Frykholm bästa skrivråd: 

Umgås länge med ditt material så att du får en känsla för vad det vill. 

Du måste vara fördomsfri! Människan innehåller så mycket självcensur. Var uppriktigt mot dig själv, förtig inte saker och hyckla inte. 

Ha tålamod. Skriv om och skriv om. Våga stryka. 

Hitta det väsentliga i din berättelse och håll dig till det. 

Skapa sammanhållen skrivtid, det blir för hattigt med en timme här och där. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!