Tolkiens böcker förtrollade John Sjögrens barndoms villaidyll till en fantastisk sagovärld.
– Sturefors är mitt Midgård. Vi var fyra kompisar som läste Tolkien samtidigt när vi var tio–elva år gamla. Olika delar av samhället förvandlades till platser i Midgård, en dunge blev Gamla skogen och fotbollsplanen Döda träsken, säger John Sjögren.
John Sjögrens familj flyttade till Linköping när han var tolv. Han läste litteratur- och religionsvetenskap vid universitetet och fortsatte sina studier i Uppsala där han blev kvar. Nu bor John Sjögren tillsammans med sin hustru och två barn i Sunnersta, som påminner om uppväxtens Sturefors.
– Det är nog därför jag känner mig så hemma.
På det inre planet har också mycket hänt. John Sjögren har lämnat pingströrelsen som han växte upp i och har konverterat till katolicismen. Han som tidigare varit litteraturredaktör på Upsala Nya Tidning jobbar nu som redaktör på den katolska kulturtidskriften Signum och driver Signum-podden. Han har nu skrivit fem böcker och den nya “Jordens sång” har funnits med honom länge.
– Den här boken har jag funderat på sedan jag var liten och nu när jag befinner mig mitt i livet så tänkte jag att jag på något vis ville summera det som influerat mig på min resa.
Tolkien skrev uttryckligen att hans berättelse om Maktens ring var en katolsk saga. Har du funderat på om det haft betydelse för dig?
– Ja, jag var inte alls medveten om det då förstås, men efteråt kan jag se hur starkt Tolkien påverkade mig och mitt sätt att se på världen.
Är det inte märkligt i vår sekulära tid att en katolsk berättelse får ett så stort gehör och älskas av så många?
– Jag tror det handlar om att Tolkien skapar en helt unik stämning i sina böcker. De är vemodiga på ett vis som vi känner igen oss i. Han sa själv att det centrala motivet i dem är döden, att vi alla bara lever en kort stund på jorden och att allting dör och försvinner. Tolkien var en man som också kände stor sorg över det som gick förlorat i den moderna världen. Den känslan förvandlar han till en fantastisk myt.
Tolkiens berättelser grundar sig i kristna föreställningar förstås, men han bygger sin värld influerad av den keltiska, fornengelska, nordiska och germanska mytologin. Midgård är ju människornas värld i fornnordisk tro och den befolkas liksom Tolkiens historier inte bara av människor, utan också av alver, dvärgar, drakar, troll och så vidare.
Tolkien skrev flera böcker som utspelar sig i Midgård. Den mest kända, trilogin om Maktens ring, är en klassisk hjälteberättelse om hobbiten Frodo som får i uppdrag av trollkarlen Gandalf att föra den farligt kraftfulla magiska Maktens ring, som finns gömd i hans hemland Fylke, och kasta den i Domedagsbergets förtärande eld långt inne i det mörka landet Mordor, där den onde Sauron härskar och hotar att underlägga sig hela Midgård.
I kristen tradition spaltar men ofta upp Kristusgestalten i profeten, prästen och kungen. Bland Tolkiens karaktärer motsvarar trollkarlen Gandalf profeten som inspirerar och vägleder i kampen mot Sauron, Frodo är prästen som offrar sig för att rädda världen och Aragorn är den kommande kungen som ska härska i Midgård genom sin föredömlighet. Gandalf dör och återuppstår i en ny vit skepnad och Frodo är i slutet av berättelsen så sårad av att ha burit och utplånat världens synd att han inte längre kan vara kvar i den utan reser tillsammans med de odödliga alverna över havet mot evighetens rike.
I Midgård finns de uråldriga trädvarelserna enterna som rör sig och talar så sakta därför att de just befinner sig närmare det ursprungliga, oföränderliga och eviga. Här ser vi den platonism som är så stark hos Tolkien. För Platon utgår allting som finns från (i Tolkiens värld kallas Gud “Ilúvatar” eller ”Eru”, “Den ende”) en ren idé och därifrån graderas tillvaron från idéernas sfär till det som är allt mindre verkligt och allmänt och mer kroppsligt, materiellt och partikulärt.
– Det är fint gestaltat av Tolkien. I alvernas land Lothlórien tycks allting vara mer verkligt än i resten av Midgård, där är varje träd en uppenbarelse av Trädets idé och i floderna kan vi ana Floden och så vidare.
Alverna levde i världen före människorna och det är de som skapar tingen i den genom att ge dem namn, precis som den första människan Adam i Bibeln. Mellan alverna, som lever för evigt, och de dödliga människorna, finns det en spänning.
– Människorna avundas alverna för att de inte dör, men alverna ser det som att människorna fått en gudomlig nåd genom att de får dö. Alverna beskrivs som unga och gamla samtidigt, de sörjer att de måste leva och tvingas bevittna hur världen de lever i går under.
Det är också denna avund som Sauron förleder människorna att göra det förbjudna och försöka ta sig över havet till det välsignande riket Aman och själva erövra odödligheten. De stoppas och straffas av Eru som dränker deras ursprungliga rike och förnämsta kultur Númenor i en jättelik våg och odödlighetens land blir för evigt otillgängligt för dem.
– Det påminner om syndafloden i Gamla testamentet.
Döden hänger samman med ondskans problem som är i berättelsens centrum, varför den gode Skaparen låter det onda finnas till? Tolkien skildrar världens tillblivelse i det postumt utgivna mytologiska verket “Silmarillion” (1977), där ainur, en slags gudaväsen som skapats av Eru, sedan sjunger fram världen i stämmor. Men en av dem, Melkor, får för sig att han ska skapa själv och börjar sjunga egna dissonanta stämmor som släpper in mörkret och förstörelsen i Skapelsen.
– Det onda framstår som högst verkligt och påtagligt, men det kan bara förstöra, aldrig skapa. De onda orcherna är från början alver som har torterats och deformerats och Gollum, som var en hobbit, har fördärvats till ett monster på grund av sitt begär efter Maktens ring. Det onda är som en parasit på det goda värddjuret, det kan suga ut allt liv, men kan då inte själv fortsätta att leva. Det finns någon slags hopp i det.
Tolkien, som till sitt yrke var språkforskare, delar också Platons och andra äldre tänkares föreställning om ett rent och oförstört språk som återger verkligheten så som den faktiskt är. Det onda i Midgård skapas genom att just språket förvrängs, den onde trollkarlen Sarumans magi ligger egentligen i hur han mästerligt förleder genom sina ord.
– Tolkien tänker sig att det är i språket verkligheten egentligen är. Det finns en språklig mångfald i Midgård och det bejakar Tolkien, det är en kristen tanke om att mångfalden finns i enheten. “Svartspråket”, som talas av Saurons tjänare, frammanar direkt det ondas närvaro när Gandalf talar på det, men det är inte det mest onda, det är just förvrängningen av orden så att de inte längre betecknar verkligheten som den är.
Det är också därför skönheten är en så viktig del av Tolkiens saga.
– Det sköna blir också inte sällan mest påtagligt där det bryter in i det onda och sårade för att läka det. För kristna är det som mest tydligt när Kristus dör på korset. På samma vis är de vackraste scenerna hos Tolkien när Sam sitter hopplöst med den sårade Frodo uppe på Domedagsberget och blickar ut över Mordor.