– Hur kul som helst och bra för studenterna, de får en unik kompetens. Det är viktigt hur man som förskollärare bemöter barn, exempelvis som att inte kommentera kläderna det första man gör som personal på morgonen. Ofta vet barn redan i ung ålder att något skaver med identiteten.
Det säger Uppsalabon Jenny Normark Momquist, ledamot i Transammans öst, förbundet för transpersoner och närstående, samt redaktör och ansvarig utgivare för boken "Transvoices". Boken är en antologi med texter som transpersoner över hela landet skickat in om hur det är att vara transperson i dagens Sverige. Den kom till 2022, då hon var en av projektledarna för projektet Transvoices, ett läger, en teaterföreställning samt en antologi av transpersoner som nu alltså blir kurslitteratur på Örebro universitet.
Inför arbetet med boken gick Jenny Normark Momquist igenom vilken litteratur som finns att tillgå i ämnet men hittade inte mycket.
– Jag hittade inget med sådan bredd som vår antologi har. Jag har fått reaktioner från transpersoner som gillar att de hittar texter de inte håller med om. Alla transpersoner har inte samma tankar om hur det är att vara trans, de är lika olika som alla andra. Där finns dikter, debatterande texter, längre texter och noveller, säger hon.
Sara Frödén, universitetslektor på Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap vid Örebro universitet, är den som fört in antologin som kurslitteratur för förskollärarprogrammet. Hon är kursansvarig och undervisar studenterna i pedagogik.
– Vi har en kurs där vi tar upp queerpedagogik. Jag upplever att det finns en väldig okunskap om till exempel transpersoner. Redan som litet barn kan man uppleva att man är född i fel kropp. Det är viktigt att lägga in den här typen av litteratur för att få in förstahandsberättelser, säger hon.
Frödén menar också att universitetet behöver förbereda studenterna på att de kan möta föräldrar och vårdnadshavare med starka åsikter kring frågan och hänvisar till de polariserade samtal som pågår kring hbtqi+-personer.
– Vi har en värdegrund och en läroplan att följa och studenterna tar ofta upp den här typen av frågor. Då uppstår intensiva diskussioner. Studenterna får ibland reflektera över sina egna privilegier som cispersoner och många av dem har aldrig ens tänkt på det, om man tillhör normen behöver man inte göra det, säger Sara Frödén.