För litteraturälskaren är den årliga bokrean vad "Lösgodis för 4,90 kr/hg" är för sockerknarkaren. Så mycket att frossa i för så lite pengar. Men det blåser runt bokrean nu när handeln med fysiska böcker blir allt mindre, och synen av slingrande köer utanför kvällsöppna bokhandlar verkar ha blivit ett nostalgiskt minne.
– Bokrean var viktig när försäljningen skedde i handeln, men ju mer försäljning som sker digitalt desto mer blir rean artificiell. Internetbokhandeln har gigantiska lager så de har inte samma behov av att sälja av lager som den fysiska butiken, och strömningstjänsterna har ett oändligt digitalt lager som det inte kostar något att ha och som det inte finns behov av att sälja av, säger Karl Berglund, litteraturvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet, som forskar på hur människor använder bokströmningstjänster.
Strömningstjänster som Bookbeat, Nextory och Storytel har kommit att ta allt större del av bokmarknaden de senaste fem åren. Statistik från Svenska Förläggareföreningen visar att av den totala försäljningen hade den fysiska bokhandeln 35 procent 2106. 2021 hade försäljningen minskat till 21 procent. För digitala abonnemangstjänster var andelen 8,5 procent 2016. Fem år senare har andelen gått upp till hela 26,2 procent av den totala försäljningen.
– I strömningstjänsterna handlar man inte ens med enskilda titlar. Det gör att rean som idé blir svåröverförbar för strömningstjänsterna. Den digitala bokhandeln försöker däremot nyttja bokrean som ett försäljningstillfälle. Så jag tror att bokrean kommer att överleva men inte som det event det en gång varit då kulturjournalister liverapporterade från bokhandeln, säger Karl Berglund.
Bokreans tillkomst i slutet på 1920-talet när bokhandlarna en gång om året gjorde sig av med sina gamla lager, har genomgått flera metamorfoser. Först som en upprustning när man började sälja tilltryck av nya titlar för att nyttja bokreans säljtillfälle och på detta sätt pigga upp förra årets skåpmat. Senare, en negativ utveckling då försäljningen av e-böcker och pocketböcker har gjort att bokrean som tillfälle att skaffa sig billiga böcker blivit mindre exklusiv.
Ann Steiner är universitetslektor och docent på litteraturvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet. På frågan om bokrean har spelat ut sin roll svarar hon att hon ser trender som pekar i olika riktningar.
– Jag har svårt att se att människor kommer stå och trängas utanför bokhandeln när rean öppnar. Med alla andra alternativ som finns för att få tag i nya böcker så tror jag att attraktionen hos den inbundna billiga boken lite har tappat sin glans. Samtidigt finns det också en trend att man vill ha fina inbundna böcker av hög kvalitet och där har bokreans inbundna böcker en målgrupp. Det här gäller även för unga människor, lite som trenden med att börja köpa vinylskivor. Den fysiska känslan har ett värde.
Akademibokhandeln säljer i genomsnitt en miljon böcker per år på rean, och den siffran stod kvar även förra året när det var pandemi och restriktioner. Anna Austin, som är kategorichef för böcker på Bokusgruppen som innefattar både nätbokhandeln Bokus och Akademibokhandeln, tror att årets bokrea kommer att sälja mer av det som är svårt att sälja online.
– En viss typ av böcker vill du gärna bläddra i och känna på innan du köper dem, som sagoantologier med mycket bilder och illustrerade konst– och designböcker. Den typen av böcker hade vi svårt att sälja förra året. Det är också de böckerna som är mest nedsatta i pris, så i dem får köparna extra mycket för pengarna.
Anna Austin tror inte att bokrean har sett sina glansdagar utan tror att strömningstjänsterna och andra digitala sätt att få tag i billiga böcker kommer att göra att den totala bokförsäljningen ökar och att bokrean ligger kvar på ungefär den nivå där den är i dag.
– Volymen på all litteratur har ökat de senaste fem åren, men ökningen som strömningstjänsterna står för har inte kannibaliserat i motsvarande volym på de fysiska böckerna. I stället har den totala bokkakan växt. På förra årets bokrea sålde vi lika mycket som året innan, men andelen som e-handeln stod för blev större medan delen som den fysiska bokhandeln stod för blev mindre, vilket speglar branschens generella försäljningsmönster under pandemin.