"Vem dödade Bambi?" handlar om efterspelet av en gruppvĂ„ldtĂ€kt i en vĂ€lbĂ€rgad villastad utanför Helsingfors â huvudpersonen Ă€r inte offret utan en av förövarna.
Monika Fagerholm Àr sÀrskilt glad att hon fÄr priset för just den hÀr romanen. Dels för att hon skrev den under en dramatisk period i livet nÀr hennes man var svÄrt sjuk, dels för att handlingen berör henne starkt.
ââDet Ă€r vad den handlar om som för mig Ă€r sĂ„ viktigt â egentligen inte om en vĂ„ldtĂ€kt utan om allt det stora efterĂ„t. Den utspelar sig pĂ„ en plats med mycket resurser, makt och pengar till att upprĂ€tthĂ„lla det som upprĂ€ttats: en tystnadskultur.
Hon beskriver skrivprocessen som svÄr och gjorde tillsammans med redaktören stora ingrepp i slutet av processen.
Inga pekpinnar
Monika Fagerholm har varit nominerad fyra gĂ„nger tidigare och sĂ€ger att bara det har varit en Ă€ra, att hon â helt Ă€rligt â aldrig hade rĂ€knat med att faktiskt tilldelas Nordiska rĂ„dets litteraturpris.
ââDet existerar egentligen inte nĂ„got som heter "den bĂ€sta boken". Man ska ha lite tur.
Hon tycker att motiveringen Àr fin men vill förtydliga att det Àr litteratur och inte plakatkonst, att romanen Àr skriven med intensitet men att hon inte var rasande nÀr hon skrev den. Och att den inte Àr moraliserande.
ââDet finns inga pekpinnar. Alla mĂ€nniskor framstĂ€lls bĂ„de i ett slags storhet och skröplighet. Ingen vinner.
Debutant
à rets prisutdelning skulle egentligen ha skett pÄ Island men pÄ grund av den pÄgÄende coronapandemin blev evenemanget i stÀllet digitalt.
Sverige hade tvÄ starka kandidater till musikpriset, Robyn och Andrea Tarrodi, men priset gick i Är till den finlÀndske kompositören Sampo HaapamÀki för verket "Konsert för kvartstonspiano och kammarorkester".
HaapamÀki passade pÄ att tacka mÀnniskorna som hjÀlpt honom att konstruera kvartstonspianot som verket komponerades pÄ.
ââDet hĂ€r Ă€r resultatet av en över tio Ă„r lĂ„ng process som inleddes Ă„r 2000. Det första pianot stod klart 2014, och utvecklingen fortsĂ€tter hela tiden, sade den finlĂ€ndske kompositören i sitt tacktal.
Filmpriset tilldelades den norska duon Dag Johan Haugerud och Yngve SÊther för den uppmÀrksammade filmen "Barn".
Barn- och ungdomslitteraturpriset gick precis som förra Äret till en bilderbok: det finska bidraget "Vi Àr lajon!" av den svenske författaren Jens Mattsson och den finlÀndska illustratören Jenny Lucander.
Jens Mattsson har gedigen erfarenhet av barnlitteratur i egenskap av barnbibliotekarie och tidigare barnboksredaktör, men "Vi Àr lajon!" Àr hans författardebut, och nÀr han fick veta att han vunnit kategorin blev han förstummad.
ââJag hade inte rĂ€knat med det. Det Ă€r en validering att vi har gjort nĂ„got som ocksĂ„ andra tycker Ă€r bra. Det behövs barnböcker om svĂ„ra Ă€mnen ocksĂ„.
I "Vi Àr lajon!" möts leken och sorgen i grÀnslandet mellan fantasi och verklighet. TvÄ bröder leker att de Àr "lajon pÄ savannen". Men storebrodern Àr sjuk, orkar bara ryta svagt och har "tappat sin pÀls pÄ huvudet".
"Ett verk som stÄr omutligt pÄ barnets sida, med ett barnperspektiv genomdrivet i bÄde text och bild", lyder juryns motivering.
ââBarnen i mĂ„lgruppen Ă€lskar boken just för leken, medan förĂ€ldrarna ser det sorgliga, sĂ€ger Jens Mattsson.